سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه بیانیه ای صادر و اعلام کرد که این خانه‌ها طی سال‌های گذشته به ‌دست مجری طرح توسعه آستان مقدس شاهچراغ(ع) از مالک خصوصی خریداری شده بود که شبانه و علی‌رغم ممانعت یگان حفاظت اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری فارس با ماشین ‌آلات سنگین تخریب شد.
در این بیانیه آمده است:‌بار دیگر خبر تخریب دو خانه در یکی از ارزشمند‌ترین بافت‌های تاریخی کشور در استان فارس شهر شیراز جامعه فرهنگی به‌ ویژه دوستداران میراث‌فرهنگی را متأثر کرد. این اولین باری نبود که این مجری به‌ بهانه توسعه چنین آثاری را تخریب می ‌کند و متأسفانه علی ‌رغم پیگیری‌های قانونی قبلی بار دیگر این اتفاق به وقوع پیوست.

** میراث فرهنگی می خواست احیا کند/ پیگیری قضایی می شود
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: متاسفانه دو شب پیش دو خانه تاریخی منتصری و سلیمی که متعلق به دوره قاجاریه و در بافت تاریخی شیراز قرار داشته اند علی رغم ممانعت یگان حفاظت میراث فرهنگی تخریب شد.
مصیب امیری افزود:این خانه های تاریخی در مجاورت محله‌ اسحاق‌ بیگ قرار داشتند و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نیز بارها به مالکان این خانه ها نسبت به حفاظت از این میراث ارزشمند اخطار داده بود و حتی این سازمان دنبال مرمت این بناها بود که متاسفانه اجازه ورود داده نشد.
وی ادامه داد: این دو خانه در سال 82 به ثبت ملی در آمده و به دنبال احیا و حفاظت این دو اثر ارزشمند بودیم که متاسفانه با این اقدام مواجه شدیم، سازمان میراث فرهنگی به جد دنبال اقدامات قانونی درباره این اقدام است.

** تخریب آثار تاریخی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست
مجتبی درودی باستان شناس و کاوش گر آثارتاریخی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آثاری که ثبت ملی شده یعنی به اندازه ای تاریخی و ارزشمند است که تحت حمایت دولت قرار گرفته و میراث و شناسنامه هر ملتی به حساب می آید باید همیشه حفظ و مرمت شود.
درودی افزود: تخریب و وارد کردن هر گونه آسیبی به آثار و شناسنامه تاریخی این ملت تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست و قطعا باید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اینگونه اقدامات ناپخته برخورد قانونی کند تا دیگر در آینده شاهد تارو مار کردن میراث تاریخی این شهر که گنجینه مردم دیار فارس و ایران به شمار می روند نباشیم.
خانه‌های تاریخی سلیمی به شماره ثبت 8998 مورخ 10 خرداد 1382 و منتصری به شماره ثبت ملی 8975 مورخ 10 خرداد 1382 به‌عنوان دو اثر تاریخی قاجاری در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده بودند.
براساس آمارهایی که پیشتر اعلام شده بود تعداد کل خانه های تاریخی شناسایی شده در استان فارس و شهر شیراز به ترتیب 700 و 350 مورد است که از این تعداد 310 خانه در استان فارس و 281 خانه در شهر شیراز ثبت ملی شده است.
تلاش های خبرنگار ایرنا از شنبه تا لحظه مخابره خبر برای مصاحبه با مجری طرح توسعه آستان مقدس شاهچراغ(ع) به جایی نرسید.
9873/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.