به گزارش ایرنا محمد جواد جدی، پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نام شهرستان مُهر به خوبی گواه و نمایانگر اصالت و ریشه این دستاورد بزرگ انسانی در ایران است و با توجه به آثار کشف شده از دوره پیش از تاریخ، به ‌قدمت بسیار کهن این مناطق پی‌می‌بریم.
عضو هیات علمی فرهنگسنان هنر اظهار داشت: قدمت مناطقی از شهرستان مُهر همچون دهستان فال و مرکز بخش اسیر، به دوران هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد.
جدی ادامه داد: یکی از کاخ‌های هخامنشیان که در بخش اسیر شهرستان مُهر قرار دارد و نقش و نگاره‌هایی که در آن کنده شده، شباهت زیادی به معماری مجموعه تاریخی تخت ‌جمشید دارد که به ‌خوبی در کتاب کرانه‌های خلیج‌ فارس نوشته دکتر عسگری چاوردی به ‌آنها پرداخته شده ‌است.
وی افزود: بدون تردید مردمی که از گذشته خود آگاهی نداشته باشند، قادر به تصویر آینده نیستند به همین سبب از مسئولان درخواست می کنیم با باز گرداندن هویت تاریخی شهرستان مُهر برای تاسیس موزه اختصاصی مُهر همت کنند و به نحو شایسته به این دیرینه ترین سند هویت انسانی بهایی مستقل دهند.
جدی ادامه داد: شگفت آور است که این دستاورد بزرگ دیرین با چنین اهمیت و پیشینه‌ای هنوز در کشور ما دارای موزه‌ای مستقل نیست و آثار به یادگار مانده در موزه‌های مختلف پراکنده‌اند و در مجموع به دلیل استفاده از غرفه‌ها و مکان هایی که برای ارایه آنها مناسب نیستند، امکان مطالعه و تحقیق در باره آنها غیر ممکن یا بسیار دشوار شده ‌است.
وی، که خود نویسنده کتاب دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران است، بیان داشت: همزمان با رونمایی از این کتاب در سال 93 موفق به ثبت ملی هنر مُهرسازی و حکاکی در ایران شدیم و هم اینک بی‌صبرانه منتظر ثبت جهانی این هنر به نام ایران هستیم که امیدواریم هرچه زودتر این وعده مسئولان میراث فرهنگی محقق و افتخاری دیگر به‌‌ نام میهنمان ثبت‌ شود.
رئیس انجمن مجموعه داران ایران نیز در این نشست اظهار کرد: موقعیت ویژه شهرستان مُهر که در همسایگی بندر سیراف و گله دار قرار دارد و در کتاب مقدمه ابن خلدون از آن به 'گِل دار' نام برده شده، شایسته توجه ویژه‌ای است تا از این طریق پیشینه مُهر حکاکی به همراه نام این شهرستان بیشتر به جهان معرفی شود.
منوچهر لطفی افزود: جای شگفتی است که با وجود پیشینه ای چندین هزارساله از مُهر حکاکی اما تاکنون موزه تخصصی در این زمینه در کشور احداث نشده و چه بهتر که این موزه در شهرستان مُهر که به همین نام، نامگذاری و معروف شده و
خاستگاه اصلی آن است، راه اندازی شود.
وی ادامه داد: برگزاری سمینارهای علمی و نمایشگاه های تخصصی در شهرستان مُهر به معرفی و شناخت بهتر این موضوع کمک خواهد کرد و افزون بر این چنین فعالیت هایی می تواند مقدمه ثبت جهانی 'مُهر حکاکی' به نام این منطقه را فراهم کند.
شهرستان مُهر در فاصله 320 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.
2027 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.