از نمونه های بارز این شهر موزه ها می توان به شهرهایی چون پاریس، رم، بارسلونا، برلین، ورشو، سن پترزبورگ و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این شهرها گردشگر به کرات در مواجهه با آثار تاریخی و بافت های قدیمی و جذاب قرار می گیرد و این در حالی است که پویایی زندگی شهری هم در این بافت ها جریان دارد. به اعتقاد اساتید دانشگاهی، ایران می تواند با جدی گرفتن احیای بناهای تاریخی، چند شهر- موزه را به دنیا معرفی کند؛ همان طور که هم اکنون کاشان و یزد از این مزیت بهره می گیرند و جای شیراز در این فهرست همچنان خالی است.
یک مزیت مهم کشور ما این است که بناهای تاریخی برخی از شهرها دارای شهرت جهانی هستند و عموما، گردشگران ما را با همین شهرت شناسایی می کنند و این یعنی آنکه اگر بتوانیم در مناطق مختلف کشور بناهای تاریخی را احیا و وارد چرخه بهره برداری کنیم، گردشگران خارجی بسیار ی را جذب خواهیم کرد که رونق گردشگری را در پی دارد .
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری « خبر جنوب » اما اکثر افراد وقتی عنوان (شهر موزه) را می شنوند گمان می کنند که این عنوان به شهرهایی اعطا می شود که دارای موزه های بیشتری نسبت به دیگر شهرها باشد اما به گفته کارشناسان واقعیت چیز دیگری است و این عنوان تنها به برخی از شهرهایی که دارای ویژگی های خاصی از نظر فرهنگی و هنری باشند اطلاق می شود. شیراز،تبریز،کاشان و یزد شهرهایی هستند که قابلیت تبدیل به شهر موزه را دارند و آنطور که مهدی نجفی سرپرست امور موزه های استان فارس به خبرنگار ما می گوید: شیراز شهر موزهای زنده و پویا که در هر گذرش که پا میگذاریم، آثاری به قدمت تاریخ و تمدن ایران اسلامی در آن قابل مشاهده است، آثاری که به دست هنرمندان و صنعتگران در طول تاریخ خلق شده است و برخی از این آثار به دلیل ارزش تاریخی خود در موزهها نگهداری میشوند.
به گفته وی، هریک از آثار تاریخی که در شهر وجود دارد در واقع یک موزه محسوب می شود.
نجفی با بیان اینکه نه تنها شیراز بلکه بسیاری از شهرهای ایران هم قابلیت تبدیل شدن به موزه شهر را دارند، افزود: صرف نظر از قدمت شیراز که به 8 هزار سال قبل برمی گردد و شواهد و آثاری نیز از این تاریخ کهن در شهر وجود دارد، شیراز دارای 2 سبک هنری است که در دوره های زندیه و تیموری در این شهر شکل گرفته است.
سرپرست امور موزه های استان فارس اضافه کرد: با توجه به آثار بهجا مانده از دوره های مختلف تاریخی- اسلامی چون زندیه، صفوی، قاجار و پهلوی، این شهر قطعا یک شهرموزه است اگر تبلیغات و فعالیت های فرهنگی و هنری آن به شکل گسترده تری صورت گیرد.
نجفی ادامه داد: زلزله سال 1239 هجری قمری که در شیراز به وقوع پیوست موجب تخریب بافت تاریخی این شهر شد ولی چنانچه این اتفاق رخ نداده بود بی شک هم اینک چهره این شهر متفاوت تر و تاریخی تر بود.
وی در ادامه تاکید کرد: شیراز ماهیت سایت موزه دارد و چنانچه فقط یک یا دو مجموعه فرهنگی و آرامگاهی در این شهر را نیز درنظر بگیریم به این نکته آگاه خواهیم شد.
نجفی به سبک های هنری، حجاری، خطاطی، نگارگری و حتی مفاخر موجود در شهر شیراز اشاره کرد و افزود: تمامی این مجموعه ها در کنار یکدیگر، شیراز را به شهرموزه تبدیل کرده و باید این داشته ها به جهانیان معرفی گردد.
وی بر لزوم برنامه ریزی دقیق و جامعی از سوی متولیان شهری برای تبلیغات و معرفی این آثار تاریخی و فرهنگی شیراز تاکید کرد.
نجفی با ذکر مثالی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: در حال حاضر 95 درصد از گردشگران خارجی از طریق مراجعه به سایت های معتبر جهانی، مقصد سفر خود را انتخاب می کنند از این رو باید شهر شیراز به عنوان یک شهرموزه با داشته های فرهنگی، هنری، تاریخی و طبیعی متعدد و متنوعش در این سایت ها معرفی گردد که این موضوع نیازمند عزم جدی مسئولین شهری است.
ولی با این اوصاف هیچکسی نمیتواند منکر نقش موزهها در بالا بردن سطح فرهنگ و آگاهی عمومی معرفی تاریخ و هویت یک جامعه، تأکید بر حفظ اصالت، یادآوری گذشته و ارزشها و حتی ‏ضد ارزشهای ما پیش از این شود.
امروزه موزهها در ارتقای کیفیت و آموزش و علم و شناخت عامه، بهویژه قشر جویای دانش و مشتاق، نقش تعیین کننده دارد به طوری که موزهها بهعنوان پایگاهی فرهنگی میتوانند عامل شناسایی فرهنگی خودی و تکیهگاهی برای حرکت نسل آینده باشند، به ثمر رسیدن این وظیفه مهم نیازمند حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها و مراکز دولتی و غیردولتی ست؛ حرکتی در راستای توجه بیشتر به حفظ میراث و ارزشهای فرهنگی و تاریخی جامعه است.
در این میان شهرهایی در جهان هستند که به واسطه وجود موزه های بیشمار به شهر موزه ها بدل شدند که در این میان می توان به شهر زاگرب پایتخت کرواسی اشاره کرد که با بیش از900 سال قدمت یکی از قدیمیترین شهرهای اروپایی به شمار میرود. زاگرب به شهر موزه ها شهرت دارد، چون تقریباً در هر میدانی موزه ای وجود دارد هرچند که این موضوع هیچ سنخیتی با معنای اصلی شهر موزه ندارد ولی موجب رونق گردشگری در این منطقه گشته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 866065
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.