به گزارش ایرنا، علی لاریجانی عصر یکشنبه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در آیین بهره برداری از ایستگاه جانبازان قطار شهری شیراز با اشاره به دیدار خود و وزیر نیرو گفت: انتظار است که این وزارتخانه طرح آمایش آب برای کل کشور تهیه کند تا زودتر مشکلات آب در کشور حل شود.
وی ادامه داد: وضعیت آب در استان فارس به گونه ای است که باید در بخش کشاورزی مسیر روشنی را در پیش بگیریم.
رئیس قوه مقننه گفت باید کشت گلخانه ای و سیستم آبیاری تحت فشار را در این استان تقویت کنیم و برای این موضوع منابع لازم پیش بینی شده و برای آبخیزداری از صندوق توسعه ملی بودجه جداگانه ای در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: نوع کشت در استان فارس را باید جدی گرفت تا از کشت محصولاتی که نیاز به منابع آبی زیادی دارند پرهیز شود و هرچه این موضوع به تاخیر بیفتد به ضرر استان است.
لاریجانی به موضوع صنعت در استان فارس اشاره کرد و افزود: یک بعد زیادی از ثروت در حوزه صنعت قرار دارد به خصوص تکنولوژی های جدیدی که در این حوزه به آن نیاز داریم؛ باید صنایعی را در استان فارس ایجاد کنیم که به منابع آب کمتری نیاز داشته باشد.
رئیس قوه مقننه گفت: اگر در حوزه صنعت در استان فارس غفلت شود نمی توانیم این حجم نیروی ساکن در استان را از توانمندی مالی درخور بهره مند کنیم و در این زمینه می توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد.
لاریجانی با بیان این که استان فارس می تواند روی معادن تمرکز داشته باشد، ادامه داد: در قانون برنامه ششم توصیه کردیم شورای استانی برای معدن تشکیل شود تا در استان در این باره تصمیم بگیرد.
رئیس مجلس گفت: معدن یک ظرفیت بسیار خوب برای ارتقای وضعیت اقتصادی استان فارس است که باید به آن توجه شود.
لاریجانی افزود: برای صنایع و معادن می توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد البته در استان فارس افرادی هستند که سرمایه داشته باشند و در این بخش سرمایه گذاری کنند.
رئیس مجلس همچنین با اشاره به مزیت ها و چالش های استان فارس گفت: یکی از مزیت ها جنبه تاریخی شیراز و استان فارس و مرقد مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) است و این پیشینه تاریخی، ادبی و فکری که در شیراز بوده است، در حوزه گردشگری جاذبه ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: باید زیرساخت ها در حوزه گردشگری فارس تقویت شود و ارتقای جایگاه این استان منوط به این موضوع است.
لاریجانی گفت: بافت فرسوده شیراز باید حتما تغییر کند البته برخی خانه ها تاریخی هستند و باید حفظ شود.
رئیس مجلس اظهار کرد: مجلس به دنبال تعریف و پیش بینی درآمدهای پایدار برای شهرداری ها است تا این نهادهای شهری فعالیت های خود را در مسیر مطمئنی دنبال کنند.
لاریجانی افزود: استفاده از فاینانس برای اجرای پروژه های شهری در شیراز اقدامی عاقلانه و درست است، اگر برای ضمانت فاینانس مشکلاتی وجود دارد باید فرمولی ارائه شود.
رئیس مجلس در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه کشور در بخش های مختلف افزود: وقتی از مسائل اقتصادی صحبت می کنیم روشن است که باید سهم تولید کشور افزایش یابد.
وی ادامه داد: شتاب کشور در آبادانی، تولید و در زمینه کشاورزی، صنعت و خدمات باید افزایش پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سرعت پیشرفت در کشورهای رقیب ما زیاد است لذا ما باید با همت بلند حرکت کنیم.
لاریجانی افزود: باید بدانیم مشکلات کشور کجاست و برای حل آن دست به دست هم دهیم.
وی ادامه داد: مشکلات درونی کشور از مسایل غیراقتصادی است که ذهن و فکر افراد را مشغول خود می کند، اشتغالات کاذب به ویژه در حوزه سیاسی و کشمکش های کم فایده باعث می شود ذهن ها متفرق شود و روی مساله اصلی تمرکز نکنند.
رئیس قوه مقننه گفت: بدانیم که ملت از ما این کش مکش ها را نمی خواهد بلکه ملت از ما کار صادقانه می خواهد.
لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن گفت: ملت ما با روحیه بسیار گشاده و با هوشمندی در راهپیمایی سرنوشت ساز 22 بهمن حضور پیدا کردند و حمایت خود را از انقلاب اسلامی نشان دادند.
وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن سرمایه بسیار مهم برای کشور است و یک بار مسئولیت سنگین بر دوش دولت ، مجلس و قوای مختلف می گذارد تا زحمتی که مردم برای صیانت از انقلاب اسلامی کشیدند را در عرصه کار و حل مشکلات پاسخ دهند.
در این آیین که با حضور اسماعیل تبادار استاندار فارس برگزار شد، شهردار شیراز نیز گفت: به نتیجه رسیدن خط یک متروی شیراز به طول 24 کیلومتر 17 سال طول کشید.
اسکندرپور افزود: خط 2 مترو شیراز نیز در حال اجرا است که پیش بینی ما این است بهره برداری از آن سه سال به طول بینجامد که در این زمینه از اعتبارات فاینانس استفاده کرده ایم.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی خط سه متروی شیراز نیز به موازات خط 2 آغاز خواهد شد و تامین مالی آن نیز از طریق فاینانس خواهد بود.
شهردار شیراز از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست در قوانین پیش بینی های لازم صورت بگیرد تا یک درصد از منابع نفتی برای توسعه خطوط مترو اختصاص داده شود.
ایستگاه مترو جانبازان که در این آیین به بهره برداری رسید، در فاز 2 خط یک قطار شهری شیراز و در زمینی به مساحت 74 هزار و 306 متر مربع احداث شده است.
رئیس مجلس روز یکشنبه با استقبال استاندار فارس وارد شیراز شد و در آغاز این سفر یکروزه به زیارت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) رفت.
وی همچنین به زیارت حضرت سید میرمحمد بن موسی الکاظم (ع) برادر حضرت شاهچراغ (ع) رفت.
لاریجانی همچنین با حضور بر سر مزار آیت الله سید عبدالحسین دستغیب و قرائت فاتحه، یاد و خاطره این شهید محراب را گرامی داشت.
رئیس مجلس سپس همگام با مردم شیراز در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب حضور یافت و در جمع راهپیمایان این شهر سخنرانی کرد.
9254/ 2027
خبرنگار: سجاد خسروانیان ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.