مصرف گوشت و کباب هایی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد نیز انگار جزو ملزومات زندگی مردم شده است و همچنین هنوز هم تحرک بدنی در فارس آن قدر کم است که در تعداد زیادی از همایش ها به افزایش آن توصیه می شود اما گوش شنوایی نیست.
از سوی دیگر اگر چه هنوز تأثیر امواج الکترومغناطیس بر سرطان قطعی نشده و این مساله همچنان در حال بررسی است اما اثر امواج بر بی خوابی، سقط جنین، ناباروری و سردرد ثابت شده به همین دلیل طبق نظر کارشناسان کاهش قرار گرفتن در معرض آن ها ضروری است.
به گزارش «خبرجنوب»، این نکات در پویش ملی مبارزه با سرطان که به منظور فرهنگسازی، پیشگیری و درمان به موقع این بیماری در شیراز برگزار شد، مطرح گردید. در این برنامه، در دو بخش مجزا به آموزش پزشکان و تعدادی از مردم با هدف تشخیص زود هنگام سرطان توسط متولیان سلامت، اصلاح سبک زندگی و توجه به راه های پیشگیری از سرطان پرداخته شد. رییس تالار تشریح سازمان پزشکی قانونی فارس و دبیر پویش ملی مبارزه با سرطان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: روی آوردن مردم به غذاهای آماده بسیار ناراحت کننده است و عدم آگاهی از تاثیر موارد نگهدارنده موجود در سوسیس و کالباس ها که می تواند سرطان زا باشد همچنان باعث استفاده فراوان از این فرآورده های غذایی شده است.
دکتر علی بیرجندی افزود: از والدین می خواهیم کودکان و نوجوانان خود را به فست فودها عادت ندهند و مصرف این مواد غذایی را محدود به یک بار در ماه کننده تا جلوی سرطان هایی ماند گوارش گرفته شود.
وی با اشاره به تولید سوسیس و کالباس های گیاهی در کشور اضافه کرد: تولید کنندگان این محصولات مدعی هستند که مواد نگهدارنده ای در این محصولات وجود ندارد و روی آوردن به این نوع مواد و ترکیباتی مانند سویا، انواع لوبیاها و مواد مشابه به عنوان فست فودهای مفید می تواند در کاهش ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.
دکتر بیرجندی گفت: شایع ترین سرطان های شناسایی شده در فارس پوست، مثانه، سینه و دستگاه گوارش است که تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی در این خصوص تاثیر گذار بوده است.
وی افزود: سرطان های سینه، رحم و تخمدان در زنان و سرطان های پروستات، مثانه و دستگاه گوارش در مردان کشنده ترین انواع این بیماری است. همچنین سن سرطان در فارس کاهش یافته و ما با موارد بسیاری سر و کار داریم که به دلیل بدخیمی فوت می کنند. از این جمله می توان به دختری 21 ساله و مجرد اشاره کرد که چندی پیش براثر سرطان سینه در شیراز فوت شد.
دکتر بیرجندی یادآور شد: با توجه به آمار بالای سرطان پوست در شیراز و کشنده بودن آن استفاده از کرم های ضد آفتاب در برابر نور خورشید، برنزه نکردن پوست و عدم استفاده از دستگاه سولاریوم در کلینیک ها و آرایشگاه ها ضروری است.
دکتر بیرجندی افزود: متولیان باید از دادن مجوزهای بی رویه به مراکز عرضه فست فود و کبابی ها جلوگیری کنند، ما باید به سمت تغییر ذائقه مردم پیش برویم تا بهترین تفریح مردم خوردن غذاهای ناسالم بیرون نباشد.
دبیر این همایش ادامه داد: مشروبات الکلی، دخانیات و مهم تر از همه قلیان بسیار سرطان زا است به طوری که مصرف کامل یک قلیان معادل 20 تا 30 نخ سیگار است و با این وجود هر قدر که می گویند جلوی توزیع قلیان در مراکز را بگیرید، برخی در مورد آن خلاف نفع مردم اقدام می کنند.
رییس نظام پزشکی شیراز نیز گفت: با توجه به این که نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری است و در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری قابل درمان می باشد توجه به علایم اولیه و موارد مشکوک توسط پزشکان اهمیت بسیاری دارد.
دکتر حمیرا وفایی افزود: تشخیص زود هنگام سرطان نقش مهمی در درمان، افزایش طول عمر بیماران و بهبود کیفیت زندگی آن ها دارد. علایم اولیه سرطان می تواند شامل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن غیر قابل توجیه باشد و هنر همکاران پزشک در شناسایی بیماران دچار سرطان این مرحله بسیار مفید خواهد بود و در ارجاع به موقع آن ها به سطوح بالاتر تاثیر به سزایی دارد.
وی یادآور شد: پزشکان در فرهنگسازی و اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص پیشگیری از سرطان نقش مهمی دارند و به طور مثال توصیه به مردم نسبت به استفاده کمتر از نمک، قند، شکر، قطع مصرف دخانیات، تحرک بدنی، اطلاع رسانی در مورد استفاده از روش های صحیح طبخ غذا، کاهش مصرف کباب، مواد سرخ کردنی، غذاهای دودی و نمک سود اهمیت به سزایی دارد.
مدیر عامل و عضو هیات مدیره یکی از شرکت های دانش بنیان سلامت از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف هم با اشاره به عوارض امواج الکترومغناطیس و شیوه های ایمن سازی در برابر آن گفت: محصولاتی توسط محققان ما تولید شده که امواج الکترومغناطیس را ایزوله می کند که از این میان می توان به لباس های ضد امواج برای زنان باردار، نوزادان، لباس برای مردان نابارور، کاور وای فای و انواع پشه بندهای ضد امواج اشاره کرد.
دکتر علی زینلی افزود: محصولاتی که ساختمان را در مقابل امواج الکترومغناطیس ایزوله می کند شامل رنگ نانویی ضد امواج، کاغذ دیواری و برچسب نانویی ضد امواج است؛ همچنین با استفاده از دستگاه های سنجش امواج می توان میزان آلودگی محیط را در این خصوص پایش و راهکارهای ایمن سازی را ارایه کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 848916
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.