به گزارش خبرنگار ایرنا، سیاوش محمدی بیگدلی، در این همایش که براسکله این دریاچه برگزار شد افزود: در استان فارس 10 تالاب با مساحتی در حدود 180 هزار هکتار وجود دارد که کافتر یکی از این تالاب هاست که در شمال استان فارس واقع شده است و همانند دیگر تالاب های استان فارس شرایط مساعدی ندارد و امروز به صورت کاملا خشک نمایان است.
وی در این همایش که جمعه برگزارشد: برای آغاز احیای تالاب ها در کشور ابتدا سه تالاب به عنوان الگو در نظر گرفته شد، سپس برنامه مدیریت زیست بوم این تالاب ها برای اجرای عملیاتی نوشته شد که تالاب پریشان در شهرستان کازرون یکی از این تالاب ها است.
وی گفت: با همکاری دستگاه هایی که مرتبط با این موضوع هستند همانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و مهمتر از همه انجمن های مردم نهاد و جوامع محلی که اثرات مستقیم بر تالاب دارند و تأثیرمی پذیرند، یک مطالعه جامع از حوضه آبریز و شناخت و بررسی عوامل ایجاد کننده مشکل و راهکارهایی برای حل آن تدوین می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس افزود: در سال آینده برای احیای مجدد دریاچه کافتر برنامه مفصلی پیش بینی ودر دستور کار قرار گرفته است وبا تدوین و اجرای برنامه مدیریت زیست بوم می توان به آینده این تالاب امیدوار بود.
وی افزود: اعتبارات لازم توسط دولت برای احیای تالاب ها در استان فارس اختصاص یافته است که دریاچه کافتر نیز در برنامه احیای تالاب های استان قرار دارد.
محمدی ابراز امیدواری کرد با تدوین مطالعات توسط کارگروه که با حضور مردم و دستگاه های مرتبط انجام خواهد شد بتوان با اجرای راهکارها، حداقل بخشی از این دریاچه را احیا کرد.
وی با بیان اینکه، این تالاب در گذشته اثرات محیط زیستی بسیار مطلوبی همانند ماهیگیری، گردشگری و لطافت بخشی هوای منطقه پیرامون این تالاب برای مردم داشته است افزود: امروزه متاسفانه این شرایط مطلوب دیگر وجود ندارد که این معضل باعث از بین رفتن بسیاری از شغل های مرتبط با این دریاچه و سبب مهاجرت از روستا به شهر های همجوار شده است.
محمدی بیان کرد: از ساکنین روستاهای اطراف دریاچه کافتر و همچنین دیگر روستاهای در مسیر حوضه آبریز این دریاچه، تقاضای همکاری و مساعدت را داریم و یقینا هرآنچه که دستگاه های دولتی برای احیای این دریاچه تلاش کنند تا همکاری مردم وجود نداشته باشد احیای تالاب پیشرفته قابل توجهی نخواهد داشت.
وی ادامه داد:نتایج احیای دریاچه ارومیه نشان داد تا وقتی که مردم منطقه همکاری نکردند پیشرفتی حاصل نشد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه در دولت های قبلی استقبال خوبی از احیای تالاب ها شکل نگرفت و شرایط پیچیده تر شد ادامه داد: در طرح احیای دریاچه بختگان نی ریز در شرق فارس ، پنج شهرستان به صورت مستقیم درگیر این حوضه بودند که با استقبال ضعیفی مواجه شد.
وی با اشاره به خشکی ایجاد شده در دریاچه بختگان و شیوع بیماریهای پوستی در این حوضه افزود: مردم شهرستان اقلید با همکاری دستگاه های دولتی نگذارند این اتفاق در حوضه کافتر نیز تکرار شود.
محمدی بیان کرد: با احیای دوباره دریاچه کافتر، اثرات و فواید آن به مردم منطقه و حوضه آبریز کافتر خواهد رسید.
زینب یونسی بخشدار مرکزی شهرستان اقلید در حاشیه این مراسم به ایرنا گفت:خشک شدن تدریجی دریاچه کافتر از سال 1387 و خشکی کامل آن در سال 1389 را می توان مرتبط با عوامل متعدد طبیعی و انسانی دانست که تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی از یکسو و از طرفی دیگر برداشت مجاز و غیر مجاز آب در حوضه آبریز دریاچه و دشت نمدان و عدم رعایت حریم دریاچه وهمچنین اقدام افرادی که بدور از هر گونه آینده نگری با برداشتهای بی رویه و حفر چاههای غیر مجاز و به زیر کشت بردن بی رویه اراضی باعث خشکی دریاچه شدند را می توان برشمرد.
وی ادامه داد: با تصویب لایحه قانونی حفاظت ،احیا و مدیریت تالابهای کشور در دولت یازدهم در زمینه حفظ محیط زیست و تلاش در عملی شدن در دولت دوازدهم ، تالاب کافتر نیز در برنامه اداره کل محیط زیست استان برای بررسی و مطالعه قرار گرفته است که با تشکیل کارگروه های مربوط در شهرستان و اعلام به کارگروه استانی اقدام موثر و جدی در این خصوص صورت خواهد پذیرفت.
بخشدار مرکزی اقلید ادامه داد: برای احیای دریاچه، نیاز به نزولات جوی ایت و با توجه به شرایط خوب دریاچه در نمکی نبودن بستر آن و همچنین وجود درختچه های خاص کف آن، اولین گام برای جلوگیری از کویری شدن منطقه صورت گیرد و این اقدامات نیاز به تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان مربوط برای بررسی وضعیت جغرافیایی منطقه می باشد که با همت مسئولان در محیط زیست اقدامات لازم انجام خواهد پذیرفت.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش توسط انجمن مردم نهاد دوستداران طبیعت زاگرس افزود: اعلام آمادگی اعضای سازمان های مردم نهاد شهرستان در فرهنگ سازی جهت همکاری مردم با ارگانهای دولتی در برنامه ریزی بهتر زمینه دلگرمی مسئولان را فراهم می آورد و این مهم قابل تحسین است .
در ادامه این مراسم ،مجید تقی خانی نماینده انجمن 'همیاران و پاکسازان طبیعت' با یادآوری همایشی که با تشکیل زنجیره انسانی در سال 1394 در بستر دریاچه صورت گرفت، احیای دریاچه را در کوتاه مدت بسیار مشکل دانست و بر حفظ و حراست از محیط زیست پیرامون دریاچه تاکید کرد.
ابوالقاسم ابراهیمی، فعال محیط زیست و مسئول برگزاری این همایش ازآسیب هایی که طی سالهای گذشته به محیط زیست کشور و منطقه وارد شده ابراز نگرانی کرد و و لزوم تلاش برای احیا دریاچه را خواستار شد.
در این همایش ،اجرای نمایش 'آب بانو ' توسط گروه تئاتر 'بازیگوش' شهرستان اقلید در بستر دریاچه خشک کافتر به اجرا در آمد، این نمایش تلفیقی از اسطوره آناهیتا وآیین کوسه بود و بیست بازیگر از رده های سنی جوان وخردسال انتخاب شده بودند.
برگزاری مسابقه دومیدانی و انجام حرکات رزمی از برنامه های دیگر این همایش بود.
دریاچه کافتر جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می ‌فت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.
این دریاچه حدود ۲۵ میلیون متر مکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق 5.3 متر در وضعیت پرآبی بود.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
خبرنگار: سید مهدی مرتضوی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
9772/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.