به گزارش ایرنا شاهپور علایی مقدم، سه شنبه در همایش عشایر فارس که با رویکرد وحدت اقوام در شهر جدید صدرا شیراز برگزار شد، افزود: هم اینک میانگین درآمد ناخالص هر خانواده عشایری در طول سال 260 میلیون ریال است که اگر هزینه ها از این رقم کسر شود، هر خانوار عشایری در سال حدود 130میلیون ریال درآمد دارد.
وی، با اشاره به اینکه باید برای افزایش درآمد خانوارهای عشایر برنامه ریزی کرد، گفت: تا حدود سه سال گذشته جامعه هدف کشور در برنامه ریزی ها به شهری و روستایی تقسیم می شد و متاسفانه از عشایر نامی برده نمی شد به گونه ای که در قانون برنامه پنج ساله پنجم تنها یک بار از عشایر نام برده شده است.
این مقام مسئول افزود: با تلاش های صورت گرفته در دولت یازدهم، در برنامه ششم توسعه 16 بار از عشایر نام برده و حمایت شده است و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم میانگین درآمد خانوارهای عشایر افزایش یابد.
علایی مقدم بیان کرد: 450 هزار تن لبنیات کشور را عشایر تولید می کنند اما متاسفانه به دلیل نبود مکانی برای عرضه و یا عدم بسته بندی مناسب، منفعت بیشتر این تولیدات نصیب دلال ها و واسطه گران می شود و برای حل این مشکل ضروری است زنجیره تولید لبنیات، گوشت و دیگر کالاهای عشایر ایجاد و تکمیل شود تا به تبع آن درآمد خانوارهای عشایر افزایش یابد.
وی، ادامه داد: کشت گیاهان دارویی و جمع آوری آنها، توسعه گردشگری و بوم گردی عشایری که در استان فارس شکل گرفته است، توسعه باغ ها در اراضی شیب دار، ایجاد صنایع بسته بندی محصولات توسط عشایر، ایجاد زمینه فعالیت زنان عشایر، توسعه شرکت های فنی و مهندسی دانش بنیان عشایری از جمله راهکارهایی است که به وسیله آنها می توان درآمد خانواده های عشایر را افزایش داد.
قائم مقام و معاون توسعه و عمران سازمان امور عشایر، همچنین با اشاره به اینکه عشایر 25درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کنند، افزود: از 860 هزار تن گوشت مصرفی کشور، 190 هزار تن را عشایر تولید می کنند و با توجه به جمعیت عشایری ایران که حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است هر فرد عشایر، سالانه گوشت 16 نفر ایرانی را تولید می کند.
علایی مقدم اظهار کرد: عشایر کشور حدود 35 درصد صنایع دستی و 40 درصد فرش صادراتی کشور را تولید می کنند و از 84 میلیون هکتار مراتع قابل بهره برداری، 34 میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است به همین سبب این گروه نقش برجسته ای در زمینه اقتصاد مقاومتی بر عهده دارند.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود، استان فارس را پایتخت عشایر کشور دانست و گفت: تهدید امروز کشور بحران آب است و باید در این شرایط اولویت سازمان عشایری و سایر مسئولان این استان آبرسانی به عشایر فارس باشد.
علایی مقدم بیان کرد: براساس اعلام سازمان هواشناسی امسال با 61 درصد کاهش بارندگی مواجه هستیم و اگر تمام مسئولان فارس دست به دست یکدیگر ندهند و برای آبرسانی به عشایر کمک نکنند بی شک جمعیت عشایری و دام این استان کاهش چشمگیری خواهد داشت.
بر اساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت استان فارس چهار میلیون و 851 هزار و 274 نفر اعلام شد و عشایر این استان با 28 هزار خانوار و 150 هزار نفر با سه ایل خمسه،لر و قشقایی، سه و نیم درصد جمعیت فارس را تشکیل می دهند.
عشایر استان فارس دارای سه میلیون راس دام هستند.
9873 /6118
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.