به گزارش ایرنا، موضوع کتاب حاضر، شرح وقایع تاریخی فارس و شیراز در سال 1329 هجری قمری است. در این سال نظام‌السلطنه مافی حاکم فارس بود و اقدام متهورانۀ او در حبس ناگهانی بنی‌قوام منشأ تمام وقایع مهم دیگر سال قرار گرفت.
این اتفاق زمینه‌های آشوب و بلوا را در فارس که از چندی پیش با کشمکش‌های میان صولت‌الدوله و قوام‌الملک آغاز شده بود به اوج رساند و به قتل نصرالدوله، پناهندگی قوام‌الملک در کنسولگری انگلستان، هجوم ایلات عرب و قشقایی به شیراز و نهایتاً عزل صولت‌الدوله از ایلخانیگری قشقایی و برکناری نظام‌السلطنه از فرمانفرمایی فارس انجامید.
مشروح این وقایع در این کتاب از زبان شخصی با عنوان «مسافر مجهول» بیان شده است. مؤلف در سراسر کتاب بارها از این عنوان به جای هویت حقیقی شخص مذکور استفاده کرده و تعمداً از بیان نام او پرهیز داشته است. با این همه، در ضمن مطالب کتاب نشانه‌هایی وجود دارد که تا اندازۀ زیادی هویت «مسافر مجهول» را آشکار خواهد ساخت.
طابق این اطلاعات و با توجه به سایر شواهد موجود، مسافر مجهول نمی‌تواند کسی غیر از حاج‌ سید محمد شرفه مشهور به «سید شرفه» و «حاجی شرفه» و «شرفۀ واعظ» باشد.
زمینۀ تألیف کتاب سفرنامه مسافر مجهول به‌گونه‌ای است که می‌توان تصورات اقشار مختلف جامعۀ سنتی فارس نسبت به جریان مشروطه را به‌ روشنی دریافت و نیّات و اقدامات نیروهای محلی درگیر را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد. این کتاب تا پیش از این در میان منابع تاریخ محلی فارس ناشناخته بوده است و از این جهت منبعی مغتنم و شایان توجه در مطالعات تاریخ مشروطیت‌ به ‌شمار می رود.
سفرنامه مسافر مجهول (شرح حال سیدشرفه در وقایع مشروطه فارس) را انتشارات کتابخانه مجلس در قطع وزیری و در 330صفحه به چاپ رسانده است و قیمت آن25هزار تومان است.
خبر:‌سیده سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.