اینجا سرای مشیر و بازار وکیل شیراز است؛ محدوده تاریخی که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است، اما این روزها رنگ تاریخ و هنر از این محدوده پریده و آنچه که دیده می شود، آزاردهنده است.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، بازار وکیل شیراز و فضای پیرامونی آن چون سرای مشیر، سرای فیل و کاروانسراهای روغنی، احمدی و گمرک، جزئی از هویت تاریخی شیراز محسوب می شود که یادگاری از دوره های تاریخی زندیه و قاجاریه است، آثاری که در دوره های تاریخی مختلف همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بود و حتی در سفرنامه بسیاری از سیاحان اروپایی، نام آنها برده شده است.
بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان است اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست.
همچنین 74 دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از 11 متر ، بلندتر از طاق سایر بازارهاست.
در شمال شرقی بازار وکیل چند کاروانسرای قدیمی به نامهای روغنی، گمرک و احمدی ساخته شده که در ورودی آنها درون بازار است.هر یک از این کاروانسراها چندین حجره دارد.
بازار وکیل در تیرماه 1315 با شماره 924 به ثبت رسیده است.
قدمت سرای مشیر یا سرای گلشن به زمان سلطنت «فتحعلی شاه قاجار» باز میگردد. «ابوالحسن خان مشیرالملک»، وزیر وقت فارس دستور ساخت این مجموعه دیدنی را در ضلع جنوبی بازار مشهور وکیل و در مجاورت در خروجی آن صادر کرد.
سرای مشیر به تاریخ ۱۳۴۷ با شماره ۴۲۴ به ثبت رسیده است.
بنابر این گزارش، هم اکنون حال این محدوده تاریخی خوب نیست. چنانچه بگوییم وضعیت سرای مشیر و بازار وکیل شیراز اسفناک است، اغراق نکرده ایم. شاید یکی از دلایلی که موجب شده وضعیت این محدوده تغییری نکند، داشتن متولیان بی شمارش باشد؛ حجره داران و بازاریان، شورای بازار و شهرداری و میراث فرهنگی، سهمی در این آشفتگی دارند و همواره شاهدیم که وقتی مشکلی حاد می شود هریک از این نهادها از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند و دیگری را مقصر می دانند. به طور مثال از درب ورودی سرای مشیر می توان این ناهماهنگی ها را به وضوح دید به طوری که برروی سکوهای ورودی که به پیرنشین معروف است، دو گلدان بزرگ سفالی دیده می شود که نشان شهرداری منطقه در گوشه و کنار بر گلدان ها جلوه گری میکند، حتی می توان در نزدیکی آن یک صندوق (باجه) پستی را دید که کاربری خود را سال هاست از دست داده و به گفته حجره داران، بارها هم از مسئولین مربوطه خواسته شده که این باچه پستی از محل خارج شود که متاسفانه پیگیری ها بی نتیجه مانده است. البته می توان به حجره هایی هم در سرای مشیر و بازار وکیل اشاره کرد که بدون درنظر گرفتن ضوابط آثار تاریخی به دخل و تصرف در اثر پرداخته اند.
در این رابطه عبدالرضا نصیری معاون میراث فرهنگی فارس با تاکید بر اینکه وضعیت بازار وکیل و سرای مشیر تنها با همکاری مشترک متولیان ساماندهی خواهد شد به خبرنگار ما گفت: تا زمانی که دستورالعمل و آئین نامه مربوطه در این زمینه اجرایی نشود، وضعیت این محدوده تاریخی بهبود نخواهد یافت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آئین نامه و دستورالعمل اجرایی ساماندهی بازار وکیل و فضاهای پیرامونی آن تهیه شده است، افزود: درخصوص اجرایی شدن این آئین نامه، جلسات متعددی با اعضای شورای بازار، شرکت عمران و بهسازی و شهرداری برگزار شده و امیدواریم هرچه سریع تر این آئین نامه اجرایی گردد.
نصیری تاکید کرد: ساماندهی این محدوده تاریخی در اولویت است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر مشخص نیست که متولی اصلی این محدوده تاریخی کیست و بی شک با اجرایی شدن این آئین نامه، مشکلات آن حل خواهد شد.
نصیری افزود: این دستورالعمل (آئین نامه) به زودی به شورای شهر شیراز نیز ارائه خواهد شد و امیدواریم با تصویب آن شاهد اتفاقات خوبی در محدوده بازار وکیل شیراز باشیم.
به گفته وی، در این دستورالعمل هرگونه اقدام و فعالیتی متناسب با فضای تاریخی و فرهنگی انجام خواهد شد و دیگر شاهد آشفتگی در این محدوده نخواهیم بود و بازاریان ملزم به رعایت این دستورالعمل خواهند شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 839534
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.