هرموند آراطونیان شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود:این ساختمان قدیمی شرایط خوبی ندارد و در صورت عدم رسیدگی به آن ممکن است حتی با یک زلزله خفیف فرو ریزد.
وی ادامه داد:‌کلیسای ارامنه شیراز در صورت بازسازی و مقاوم سازی می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.
آراطونیان اظهار داشت:علی رغم پیگیری های انجام شده و قول مساعد مسئولان ذیربط هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته و جای آن دارد تا با توجه به ارزش تاریخی این مکان مقدس متولیان میراث فرهنگی در این خصوص چاره اندیشی کنند.
نماینده ارامنه شیراز در خلیفه گری جنوب کشور بیان کرد:کلیسای ارامنه شیراز در بین کلیساهای موجود در کشور دارای ویژگی های منحصر به فردی است و در صورت تخریب قابل جبران نیست.
آراطونیان بیان کرد:نوع معماری ، نقاشی های موجود روی چوب های سقف و همچنین گچ بری های زیبا و ظریف داخل ساختمان حکایت از نبوغ هنرمندان ایرانی در سال های اخیر دارد.
وی ادامه داد:‌ساختمان اصلی این کلیسا بیش از 400 سال قدمت دارد و در حدود 110 سال قبل بازسازی شده و قسمت های دیگری نیز به آن اضافه شده است.
آراطونیان ادامه داد: محل واقع شدن این کلیسا دربافت قدیم شیراز و در جوار تعدادی از امام زادگان و بقاع متبرکه مربوط به مسلمانان حاکی از این است که از دیرباز مسلمانان و ارامنه در کنار هم با آرامش زندگی می کرده اند.
وی گفت:با توجه به قرار گرفتن این کلیسا در شیراز و در مسیر جاده ابریشم همواره به عنوان مکانی مقدس به ارامنه سایر کشور ها از جمله اروپاییان خدمت رسانی می کرده است.
رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز افزود:برای بازسازی و مقاوم سازی این مکان تاریخی حداقل پنج میلیارد ریال اعتبار لازم است که در صورت تامین آن بلافاصله می توان کار مرمت و بازسازی آن را آغاز کرد.
کلیسای ارامنه شیراز در محله تاریخی سنگ سیاه شیراز قرار دارد و به شماره 759 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خبرنگار:‌سعید فانی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7379 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.