حسین عباسی مهر بر لزوم تهیه این طرح تاکید کرد و افزود: باید هرچه سریع تر یک استراتژی و برنامه دقیق برای مقابله با بحران در این بافت تاریخی تهیه گردد که براساس آن بتوانیم تدابیری بیندیشیم.
به گفته وی، تا چند هفته دیگر اعتبارات مطالعات بافت تاریخی شیراز تامین خواهد شد که براساس آن نیز پلان مدیریت بحران تهیه
خواهد شد.
عباسی مهر با بیان اینکه برای تهیه این پلان از مشاورینی در دانشگاه شیراز استفاده خواهد شد، گفت: پلان مدیریت بحران تنها برای حفاظت آثار از زلزله نیست بلکه طرحی که آماده خواهد شد برای مقابله با تمامی حوادث غیرمترقبه می باشد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه اضافه کرد: بین 70 تا 80 درصد از آثار موجود در بافت تاریخی مانند خانه ها، مالک شخصی دارد که در معرض خطر هستند.
به گفته وی، عمارت ها و خانه های تاریخی- ثبتی که در تملک ارگان های دولتی چون میراث فرهنگی، دانشگاه و حتی شهرداری است به دلیل استحکام بخشی ها و مرمت های اضطراری که سالانه انجام می شود از وضعیت
باثبات تری برخوردار است.
وی افزود: این آثار عمدتا هرساله مورد مرمت و بهسازی قرار گرفته، به طور مثال دیوارها و پی خانه تاریخی- ثبتی نصیرالملک مقاوم سازی و تقویت و حتی سقف این خانه نیز تعویض شده است.
عباسی مهر در ادامه گفت: چنانچه طرح پلان مدیریت بحران تهیه گردد، هرگونه فعالیت در بناهای تاریخی و ارزشمند بر مبنای این پلان انجام خواهد شد.
مدیر پایگاه بافت تاریخی شیراز در ادامه این گفت وگو با اشاره به اینکه آخرین زلزله شدیدی که در شیراز رخ داد مربوط به دوره قاجار است، افزود: در این دوره اکثر بناهای تاریخی تخریب یا با آسیب های جدی مواجه شد و از آن زمان تاکنون در این شهر شاهد وقوع زلزله شدیدی نبوده ایم، اما این موضوع به معنای این نیست که باید از حفاظت و مقاوم سازی بناهای تاریخی غافل شویم.
وی با تاکید بر اینکه عمده آثاری که در بافت تاریخی شیراز وجود دارد متعلق به دوره قاجار است، گفت: این آثار در نوع خود بی نظیر و ارزشمند است و باید حفاظت و حراست شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به اجرای طرح جامع حفاظت شهری در بافت تاریخی شیراز گفت: این طرح که برای نخستین بار در کشور عملیاتی شده همچنان با همکاری یک گروه ایتالیایی در پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز در حال انجام است. مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی شیراز در ادامه در رابطه با تهیه نقشه سه بعدی این بافت نیز گفت: به زودی نقشه جامع و کاملی به همراه اسکن سه بعدی از محدوده ۳۵۷ هکتاری بافت تاریخی شیراز تهیه خواهد شد.
بافت تاریخی شیراز دارای ۱۲ هزار پلاک ثبتی است و محلههای قدیمی شامل محله لب آب - محله دروازه کازرون- محله بالاکف- محله بیات - محله اسحاق بیگ- محله سردزک - محله سنگ سیاه - محله کلیمیها - محله درب شیخ و محله درب شاهزاده در محدوده این بافت واقع شده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 831849
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.