هدایت الله رحیمی، جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ در دو هفته گذشته تا 8100 تومان بود که با تصمیمات تنظیم بازار مقرر شد که اتحادیه مرغ تخم گذار شیراز هرکیلوگرم تخم مرغ را قیمت 5300 تومان بصورت عمده فروشی در بازار توزیع کند.
رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: با هماهنگی با اتاق اصناف و فروشگاه های بزرگ یکشنبه( دهم دی ماه) 20 تن تخم مرغ با قیمت ذکر شده در فروشگاه های شیراز توزیع و تا ظهر همان روز به مصرف کنندگان فروخته شد.
وی اضافه کرد: در پی این اقدام روز بعد (دوشنبه) قیمت تخم مرغ در عمده فروشی ها به شدت کاهش یافت و به این دلیل در این روز استقبال از تخم مرغ توزیعی ستاد تنظیم بازار کاهش یافت و قیمت در روزهای گذشته در سطح خرده فروشی از حدود 8100 تومان به 6600 تا 6700 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت.
رحیمی گفت:این کاهش قیمت ادامه داشت و قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در پنجشنبه بصورت میانگین در فروشگاه های شیراز 6200 تومان است.
رحیمی افزود:‌ براساس نرخ ارائه شده از اتاق اصناف، سود عمده فروش سه درصد و خرده فروش 10 درصد است که با در نظر گرفتن سهم عمده و خرده فروش هر کیلو تخم مرغ بصورت شانه ای باید کمتر از هفت هزار تومان در سراسر استان فارس به مصرف کننده عرضه شود.
وی اظهار کرد:تخم مرغ هایی که بصورت بسته بندی در بازار عرضه می شود به دلیل استفاده از خوراک مرغ متفاوت و هزینه های بسته بندی و... در هر کیلو بین 500 تا هزار تومان بالاتر از نرخ مذکور عرضه می شود ولی اکنون تخم مرغ معمولی که در شانه های حدود دو کیلویی عرضه می شود کمتر از 6500 در ازای هر کیلو به دست مصرف کننده می رسد.
رئیس تنظیم بازار جهاد کشاورزی فارس در ادامه گفت:ممکن است در برخی فروشگاه های استان به دلیل اینکه هنوز تخم مرغ های قبلی که به قیمت بالاتر خریده شده اند وجود داشته باشد و تاکنون به فروش نرسیده هنوز با قیمتی بیش از قیمت مذکور به مصرف کننده عرضه شود ولی قطعا با جذب کالاهای با قیمت قبلی در این فروشگاه ها در چند روز آینده این فروشگاه ها نیز با قیمت واقعی تخم مرغ در بازار همراه خواهند شد.
وی اضافه کرد: در فارس کمبودی در زمینه تولید تخم مرغ وجود ندارد و سالانه بیش از 47 هزار تن تخم مرغ در این استان تولید می شود و روزانه 130 تن مصرف تخم مرغ در فارس است که همین مقدار تخم مرغ نیز در استان بصورت روزانه تولید می شود.
رحیمی بیان کرد: در حال حاضر آمادگی داریم که هر فروشگاهی که به هر میزان تخم مرغ نیاز دارد به قیمت 5300 تومان در مرغداری به فروشنده تحویل دهیم و آمادگی داریم این وضعیت در طول سال نیز ادامه داشته باشد تا قیمت این محصول در طول سال کنترل شود.
این مسئل دلیل افزایش قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر را شیوع آنفلوانزای مرغی اعلام کرد.
9873 / 1876
مصاحبه کننده :محمدامین افشارپور** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.