به گزارش ایرنا، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در اظهارنظری با اشاره به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری تعطیلی روزهای پنجشنبه این کلانشهر را از استاندار فارس خواستار شد.
نوذر امامی شامگاه دوشنبه در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: از استاندار فارس می خواهیم که این طرح را به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی اجرا کند و پس از بررسی نتایج تصمیم گیری نهایی در ارتباط با این طرح به عمل آید.
وی گفت: کاهش مصرف سوخت و حامل های انرژی در ادارات و کاهش ذرات سمی آلاینده هوا، کاهش ترافیک، افزایش مدت زمان در اختیار شهروندان برای تفریح و استراحت و تقویت روحیه و کارایی کارمندان در زمان حضور در محل کار از مزایای اجرای این طرح است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: انتظار می رود که با تعطیلی پنجشنبه ها، گردشگری در نقاط مختلف استان فارس نیز رونق گیرد و علاوه بر آن، شاهد تقویت روحیه نشاط و شادابی و افزایش بهره وری در سطح جامعه باشیم.
** ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری چه می گوید؟
استناد این عضو شورای شهر شیراز برای تعطیلی پنجشنبه ها در این کلانشهر به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری است.
در این ماده قانونی آمده است: ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران تعیین می گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذیربط می باشد.میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف، درطرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.
در تبصره ای از این قانون آمده است: دستگاههای اجرائی می توانند در موارد خاص با موافقت هیأت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.
در تبصره دیگری از این قانون نیز می خوانیم: دستگاههای اجرائی استانی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند. ستاد مرکزی دستگاههای اجرائی مشمول این حکم نمی باشند.
با بهره گیری از این ماده قانونی بود که در تابستان امسال و در برخی شهرستان های گرمسیری استان فارس ساعت کاری ادارات تغییر کرد تا انرژی کمتری بابت سرمایش محیط ادارات مصرف شود.
** نگاهی به پیشینه طرح
اسماعیل تبادار استاندار فارس از زمان آغاز به کار در اواخر شهریورماه امسال تاکنون در ارتباط با این طرح سخنی نگفته است.
موضوع تعطیلی پنجشنبه ها در استان فارس آخرین بار در مردادماه امسال و در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح شد.
سیدمحمدعلی افشانی استاندار سابق فارس در این جلسه و در پاسخ به مطالب مطرح شده درباره تعطیلی اداره کل آموزش و پرورش فارس در روزهای پنجشنبه گفته بود: در شرایط کنونی امکان پرداختن به این موضوع وجود ندارد اما می توان برای عملیاتی شدن آن با جدیت تلاش کرد.
پیش از آن طرح تعطیلی پنجشنبه ها در استان فارس دی ماه 1392 به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در دستورکار شورای توسعه و برنامه ریزی فارس قرار گرفت و گفته شد که به دلیل آنچه برخی دستگاه های نظارتی موانع قانونی را فراروی این طرح می دانند، این طرح در هاله ای از ابهام قرار گرفت.
با این وجود، سید محمد احمدی استاندار پیشین فارس در آن مقطع زمانی گفت: بحث تعطیلی اداره های این استان درپنجشنبه ها رابه مرکزمنتقل کرده ایم و با وجود برخی مخالفت ها همچنان پیگیر محقق شدن و تصویب آن هستیم.
احمدی افزود: تعطیلی اداره ها در روزهای پنجشنبه به نفع استان فارس و کشور است و کارمندان اداره ها فرصت بیشتری برای رسیدن به کارها و امور خود و خانواده دارند.
استاندار پیشین فارس ادامه داد: تعطیلی پنجشنبه ها همچنین به کاهش هزینه های دستگاه های دولتی و رونق گردشگری کمک می کند و مردم می توانند فرصت بیشتری برای انجام سفر داشته باشند.
وی بیان کرد: در صورت تصویب طرح تعطیلی اداره های دولتی استان فارس در روزهای پنجشنبه، برنامه ریزی ها به گونه ای انجام خواهد شد که مردم در دریافت خدمات مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند.
در آن مقطع زمانی همچنین دیدگاه های مخالفی در ارتباط با تعطیلی پنجشنبه ها مطرح شد.
از آن جمله مهرزاد مویدی رئیس وقت کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس گفت: مخالف تعطیلی پنجشنبه ها هستم و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و استان، اتخاذ این تصمیم را به صلاح نمی دانم چرا که تعطیلی ادارات بر روی کارگاه های تولیدی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
در نقطه مقابل، دکتر عباس عباسی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز معتقد است: طرح تعطیلی پنجشنبه های ادارات استان، در رونق صنعت گردشگری مفید است و از طرفی، کارکنان ادارات فرصت دارند که به امورات زندگی و تقویت بنیان خانواده بپردازند.
این استاد دانشگاه در این باره گفته بود: یکسان شدن ساعت کار در فارس با پایتخت کشور نیز می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.
9873/ 2027
خبرنگار: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.