به گزارش ایرنا محمد ابراهیم فروزانی در نشست کمیته فنی گردشگری فارس در شیراز بر رقابتی شدن تولید صنایع دستی در این استان تاکید و بیان کرد: صنایع دستی این استان هنوز با شیوه های سنتی عرضه می شود و این شیوه نیازمند تغییر و بهره جستن از خلاقیت است.
وی ادامه داد: با توجه به گردشگر پذیر بودن استان فارس، صنایع دستی و صادرات آن یکی از فرصت های طلایی برای رونق اقتصادی این استان است.
سرپرست معاونت گردشگری و امور زائرین استانداری فارس افزود: ضمن استفاده از خلاقیت در خلق صنایع دستی و عرضه آن در بسته بندی مناسب، باید گردشگران را به خرید محصولات دست ساز هنرمندان استان ترغیب کرد تا شاهد رونق اقتصادی این صنعت باشیم.
فروزانی همچنین اظهار داشت: با توجه به وضعیت و ویژگی اقلیمی مناسب شهر شیراز، گردشگری سلامت نیز باید به شکل ویژه ای مورد توجه قرار گیرد.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تغییر و اصلاحاتی که در ساختار کار گروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین کمیته های آن صورت گرفته است به معنای عدم تخصصی بررسی کردن مباحث و موضوع های مرتبط با این حوزه نیست بلکه به دلیل عام و میان بخشی بودن مبحث گردشگری باید همه دستگاه های اجرایی به این موضوع مهم اهتمام کامل داشته باشند.
وی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی مرتبط با گردشگری، نقش تسهیل گری و حلقه اتصال بخش خصوصی گردشگری و گردشگران را ایفا می کنند و وظیفه برنامه ریزی، تعیین خط مشی و ترسیم نقشه راه توسعه گردشگری را بر عهده دارند.
فروزانی افزود: دستور کار نشست های کارگروه گردشگری از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان دبیرخانه این کارگروه، تعیین می شود و نمایندگان اداره های ذی ربط متناسب با این دستور کار می توانند پیشنهادها و راهکارهای خود را ارایه کنند.
به گفته زهرا الحمدی، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی استان فارس، این استان یکی از قطب های تولید صنایع دستی کشور است زیرا از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته در فارس وجود دارد و از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در فارس فعال است و این استان از جایگاه رفیعی در زمینه تولید و تنوع رشته های این صنعت نیز برخوردار است.
رشته های خاتم سازی، قلمزنی، کاشی هفت رنگ، خوشنویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه خانه ای، طراحی سنتی، گره چینی، گچبری، آیینه کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته های فعال صنایع دستی در فارس است.
مرمت نسخ خطی، جلد سازی و صحافی سنتی، مرمت آثارهنری، رفوگری، مرمت بناهای تاریخی، کتاب آرایی، قلمکار سازی، حصیربافی و معرق، سوزندوزی، رودوزی سنتی، شیشه گری، نقاشی روی شیشه، تراشکاری روی شیشه، کاشی سازی و نازک کاری چوب از دیگر رشته های فعال صنایع دستی در استان فارس به شمار می آید.
بنا به اظهار الحمدی، برخی از تولیدات صنایع دستی استان فارس از شهرت بین المللی برخوردار و دارای شناسه جهانی است.
6122 / 6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.