قلندری با بیان اینکه کلوخ پزان نخستین پرونده میراث معنوی شهرستان اقلید است که در فهرست ملی به ثبت رسیده، بر لزوم ثبت رسم کهن هلیم پزان تاکید کرد.
وی در ادامه افزد: آئین هلیم پزان اقلید یکی از رسوم قدیمی و کهن شهرستان است که به رغم قدمت 250 ساله ای که برای آن درنظر گرفته شده، همچنان پابرجاست و بی شک با قرارگرفتن در فهرست ملی، ماندگاری خود را در آینده نیز حفظ می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اقلید گفت: این آئین روز اول اسفندماه برگزار می شود و سنتی قدیمی است که همچنان رواج دارد.
وی از برگزاری این مراسم در اسفندماه امسال در شهر اقلید خبر داد و افزود: طبق برنامه ریزی ها، این رسم قدیمی در قالب یک جشنواره امسال مانند سال گذشته در شهرستان برگزار خواهد شد.
قلندری افزود : برای تهیه این خوراک ابتدا گندم را به آسیاب برده و بلغور می کنند و با آب و ادویه در دیگ های مسی یا ظروف سفالی به نام دو دسته می پزند ،تمام اعضای خانواده در پخت این غذا با ورز دادن آن مشارکت دارند به صورتی که هلیم کش بیاید و گوشت تازه گوسفند یا گوساله را در ظرف دیگری جداگانه می پزند و در نهایت گوشت را به هلیم اضافه می کنند و دوباره با کمک افراد خانواده آن را ورز می دهند که با حرارت ملایم آتش، هلیم پخته می شود .
به گفته وی در صبح روز اول اسفندماه سفره ای پهن می شود که یادآور جشنی کهن در این دیار کهن است و هلیم در سینی بزرگی ریخته می شود و همراه با روغن مرغوب محلی و دارچین و شکر خورده می شود تا دورهمی خانوادگی
شکل بگیرد.
به گزارش خبرنگا ر ما هلیم پزان نام یکی از رسوم قدیمی شهرستان اقلید است که نخستین گام برای استقبال از نوروز می باشد.بر اساس سنتی چند هزار ساله در آخرین شب بهمن ماه و روز اول اسفندماه مردم اقلید این مراسم را
برگزار می کنند.
بنا بر اسناد تاریخی موجود در گذشته همه مردم هلیم روز اول اسفند را میخوردند، حتی اگر خود بضاعت تهیه آن را نداشتند، همسایهها یا فامیل آنها هلیم را برایشان میفرستادند و البته اعتقاد داشتند که هر خانواری باید شب اول اسفند دیگ هلیم خود را بار بگذارد و اجاق و تنور خانه نباید اول اسفند سرد و خاموش باشد.
مردم آمدن اسفندگان (اسفندارمذ) را طلیعه نوروز و بهار میدانستند .
در اقلید این مراسم به حرمت و احترام روح بارور و پرورش دهنده زمین و همانندی آن با مقام و جایگاه مادری است. چه آنکه زن در ایران باستان مظهر صبر و بردباری و عشق و فداکاری (همانند فرشته اسفندارمذ) به شمار میرفت.
گفتنی است در برخی از نقاط ایران و فارس هلیم به «هریسه» نیز مشهور است و با توجه به اینکه کشت گندم در ایران مرسوم و نان گندم غذای اصلی ایرانیان بوده ،واژه هلیم صحیح است.
برپایی آیین سنتی هلیم پزان در اقلیدبر اساس اسناد تاریخی ، قدمتی 250 ساله دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 822543
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.