یدالله رحمانی، یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت تدبیر و امید در جهت نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، بسته های پنجگانه رونق تولید و اشتغال شامل بسته ارتقاء توان تولید ملی، بسته تامین مالی و سرمایه گذاری، بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، بسته تجارت خارجی (توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات) و بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار را در ابتدای امسال تدوین و ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: ماموریت بسته نخست صیانت و حفظ شرایط فعالیت و اشتغال بنگاه های کوچک و متوسط با هدف رفع موانع و رونق تولید در 10 هزار واحد تولیدی، تکمیل و بهره برداری از حداقل 6 هزار واحد نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و بازسازی و نوسازی پنج هزار واحد صنعتی و تولیدی در کشور تعریف شد.
او اظهار کرد: بر همین اساس امسال برای کل کشور عددی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی به این امر اختصاص یافت که در استان فارس نیز بررسی های اولیه برای جذب تسهیلات این بخش در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انجام شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: تاکنون یک هزار و 600 واحد تولیدی استان در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که از این تعداد 804 واحد به تصویب کمیته های کارشناسی و کارگروه تسهیل رسیده و به سیستم بانکی ارسال شده که از این میان به 89 واحد جمعا 128 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
رحمانی گفت: پارسال در استان 633 میلیارد تومان در قالب طرح رونق تولید و 360 میلیارد تومان در قالب پرداخت مستقیم سیستم بانکی به متقاضیان پرداخت شد که امسال در بحث رونق تولید 128 میلیارد تومان و در بحث پرداخت مستقیم بانک ها نیز بیش از 500 میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: امسال در بحث تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح رونق تولید سقفی در نظر گرفته نشده و شرایط کاملا رقابتی است و به هر استانی به میزانی که بتواند جذب کند پرداخت خواهد شد.
رحمانی افزود: امیدواریم با همکاری هرچه بیشتر سیستم بانکی و کاهش محدودیت ها بتوانیم مانند پارسال در بحث جذب تسهیلات در کشور پیشرو باشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: بسته دوم بسته تامین مالی و سرمایه گذاری است که ماموریت آن تحقق اهداف مهم در حوزه بازار سرمایه و جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه است و دولت هم پیش بینی کرده که امسال 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور جذب شود و سهمی که سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران برای استان فارس پیش بینی کرده رقم 555 میلیون دلار است.
وی افزود: خوشبختانه در این حوزه تا امروز 855 میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان داشته ایم که 300 میلیون دلار بیش از سهم مشخص شده برای فارس است.
رحمانی گفت: عمده ترین این سرمایه گذاری های خارجی مربوط به حوزه احداث نیروگاه های خورشیدی و ساخت کارخانه هایی است که تجهیزات مربوط به این نیروگاه ها را تولید می کنند.
وی افزود: البته تاکید استاندار فارس بر افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی در استان تا پایان امسال تا 2 میلیارد دلار است و بر همین اساس کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری در حال برنامه ریزی برای تحقق این امر است و تاکنون نشست های متعددی نیز با متقاضیان سرمایه گذاری انجام شده است.
او اظهار کرد: یکی از اقدامات انجام شده در جهت بهبود فرایند پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، متمرکز کردن فرایندهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مرکز خدمات سرمایه گذاری استان است تا تمام مراحل سرمایه گذاری از ابتدای معرفی طرح تا مراحل اخذ مجوزهای لازم برای متقاضیان به طور روشن و شفاف مشخص و تبیین شود تا سرمایه گذار با علم و آگاهی کامل وارد عمل شود.
وی گفت: بر همین اساس، تاکنون 83 طرح را با 18 و 2 دهم میلیون دلار برآورد سرمایه گذاری از بین 162 بسته سرمایه گذاری موجود (با بیش از 64 هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه گذاری) انتخاب کرده ایم و در اختیار سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران قرار داده ایم.
رحمانی افزود: علاوه بر این، حدود 60 بسته سرمایه گذاری دیگر نیز برای ارائه به متقاضیان سرمایه گذاری در حال آماده شدن است که به زودی تمام این بسته ها بعلاوه بسته های سرمایه گذاریی که توسط شهرداری شیراز ارائه خواهد شد در یک پکیج کامل در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
وی، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح و کوتاه سازی فرایند صدور مجوز سرمایه گذاری گفت: پارسال 27 فرایند اصلی که سرمایه گذاران با آنها بیشترین مشکل را داشتند را پس از شناسایی و بررسی، اصلاح کردیم و امروز دستگاه های اجرایی استان موظفند که حداکثر ظرف مدت 2 هفته پاسخ نهایی را به سرمایه گذار بدهند.
او ادامه داد: بسته سوم نیز بسته جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی است که هدف و ماموریت آن افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهت گسترش بهره وری شرکت های دانش بنیان و اتخاذ راهبردهای لازم برای تغییر جهت گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی به دانش و نوآوری است که در همین جهت در استان حمایت جدی از شکل گیری شرکت های دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: بر همین اساس طی چند سال گذشته شاهد بهبود شکل گیری شرکت های دانش بنیان در استان بوده ایم.
رحمانی اضافه کرد: در سال 92 ، 256 هسته فناوری به عنوان هسته های اولیه شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد و پارک های استان داشته ایم که این تعداد در سال 96 به 666 هسته فناوری رسید و به دنبال آن تعداد شرکت های دانش بنیان استان نیز که در سال 92 یک شرکت بود امسال به 108 شرکت افزایش یافت و حدود 200 شرکت هم در نوبت تایید در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارند.
وی اظهار کرد: طی سال های 92 تا 96، تعداد مراکز رشد در استان از هفت مرکز به 38 مرکز رسیده، تعداد محصولات تجاری سازی شده این شرکت های دانش بنیان از 159 محصول به یک هزار و 144 محصول افزایش یافته و فروش این شرکت ها نیز از 48 میلیارد تومان به 549 میلیارد تومان رسیده است.
رحمانی، ماموریت بسته تجارت خارجی را نیز توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت هدفمند واردات دانست و گفت: در سال 95 شاهد افزایش صادرات غیرنفتی استان نسبت به سال 94 بودیم به طوری که میزان صادرات ما از 723 میلیون دلار در سال 94 با 41 درصد افزایش به یک هزار و 43 میلیون دلار در سال 95 رسید.
او اضافه کرد: امسال هم رقم یک هزار و 347 میلیون دلاری را هدفگذاری کرده ایم که در 6 ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه پارسال 28 درصد رشد را شاهد بوده ایم که اگر این روند تداوم یابد عدد هدفگذاری شده محقق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس اضافه کرد: با توجه به اینکه صادرات یکی از محورهای جدی اقتصاد مقاومتی است و رهبر معظم انقلاب نیز بر استفاده از ظرفیت های اقتصاد جهانی در تولید محصولات با کیفیت در کشور و صادرات آنها تاکید داشته اند، در استان فارس رقم 2 میلیارد دلار برای صادرات در سال جاری در نظر گرفته شده که امیدواریم با همکاری و کمک تمام مجموعه ها شاهد تحقق آن باشیم.
وی، هدف بسته اشتغال و توانمندسازی نیروی کار را نیز ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان و به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی با اولویت توانمندسازی نیروی کار دانست و افزود: منابعی که در این بسته وجود دارد در 2 بخش است که شامل منابع اشتغال فراگیر و اشتغال فراگیر روستایی و عشایری می شود.
رحمانی اضافه کرد: در بخش اشتغال فراگیر اختصاص 20 هزار میلیارد تومان از منابع سیستم بانکی پیش بینی شده که سهم استان فارس یک هزار و 30 میلیارد تومان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس تصریح کرد: اقدامات اولیه در این زمینه در استان انجام گرفته و طرح ها و پروژه های دستگاه های اجرایی را دریافت و دسته بندی کرده ایم.
وی افزود: برای اجرای طرح توسعه مناطق روستایی، مناطق عشایری و مناطق کمتر برخوردار نیز یک و نیم میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و معادل آن نیز از منابع ریالی سیستم بانکی در نظر گرفته شده که جمعا رقمی در حدود 12 هزار میلیارد تومان می شود که سهم استان فارس چهار و 29 صدم درصد است.
رحمانی گفت: در این بخش اطلاعات اولیه حدود یک هزار و 900 طرح با حدود 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جمع آوری شده است.
ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در جلسه های پانزدهم و بیست و هشتم فروردین ماه 96 به استناد مفاد مصوبه 31 شهریورماه 94 هیات وزیران، در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب در سال 1396 و نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با هدف رونق تولید و ایجاد رشد اقتصادی هشت درصدی، تداوم نرخ تورم تک رقمی، افزایش سرمایه گذاری، توسعه صادرات و افزایش رشد صادرات غیرنفتی به میزان 25 درصد، مدیریت هدفمند واردات، ایجاد فرصت های شغلی جدید، مقررات زدایی، ‌گسترش نقش بخش خصوصی و تعاونی و استقرار مدیریت کارآمد، با توجه به رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی (درون زایی، برون گرایی، ‌دانش بنیانی، مردمی بودن و عدالت بنیانی)، پس از بحث و بررسی، ‌ بسته های پنجگانه رونق تولید و اشتغال را برای اجرا در سال 1396 به تصویب رساند که این مصوبه در سی ام فروردین ماه امسال توسط معاون اول رئیس جمهوری جهت اجرا به وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.