رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اقلید یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: کمتر از یک هکتار از چمن زار طبیعی روستای قدم آباد از توابع بخش حسن آباد اقلید،هفت روز است که در آتش می سوزد.
کرامت الله چترسیماب افزود: آتش سوزی در عمق 30 سانتی متری زمین با ریشه های چندهزار ساله این چمنزار درگیر است که علت آن خشکی چمنزار ناشی از کاهش قابل ملاحظه آب و عامل انسانی در روشن کردن آتش است.
وی درباره اقدامات انجام شده در مهار این آتش گفت: در همان روز حادثه با همکاری آتش نشانی حسن آباد و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اقلید، عملیات مهار آتش با استفاده از انتقال آب توسط چند دستگاه تانکر انجام شد که با وجود تلاش های فراوان آتش مهار نشد.
وی ادامه داد: برای مهار آتش راه دیگری را انتخاب کردیم و با هماهنگی بخشدار حسن آباد و رایزنی با کشاورزان برای انتقال آب یکی از چاه های کشاورزی نزدیک این بیشه زار به محل حادثه، نتیجه بخش بود ولی برای مهار کامل آتش نیازبه همکاری دوباره کشاورزان است که بخشدار حسن آباد در حال مذاکره با کشاورزان در زمینه انتقال دوباره آب به بیشه زار است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اقلید معتقد است به علت موقعیت مکانی و نوع آتش سوزی در این محل، انتقال آب چاه کشاورزی نزدیک محل حادثه، موثرترین راه مهار آتش در این بیشه زار است.
چترسیماب با اشاره به آمار آتش سوزی منابع طبیعی که هر ساله در شهرستان اقلید رخ می دهد از مردم درخواست کرد که با وجود خشکسالی های ادامه دار این چند سال اخیر از روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کنند و در صورت انجام چنین اقدامی از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.
بیشه زار قدم آباد با جاذبه گردشگری طبیعی، زیستگاه پرندگان مهاجر،مرغ ماهیخوار، کبک و حیواناتی همانند کفتار،گرگ، روباه وخرگوش است.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
خبرنگار: سید مهدی مرتضوی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
9772 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.