رییس کمیسیون شهروندی شورای اسلامی شهر شیراز در بازدید از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز با بیان این مطلب گفت: یکی از اصلیترین مواردی که در برنامهریزیهای شهری توسط مدیریت شهر مورد نیاز است؛ دسترسی سریع به اطلاعات به روز است که امروزه ما چنین امکانی را نداریم.
احمد تنوری ادامه داد: در همین ارتباط بخش عمده ای از خطاهایی که در گذشته در مدیریت شهر وجود دارد ناشی از به روز نبودن و عدم دسترسی سریع به اطلاعات مورد نیاز شهر بود.
وی با اشاره به نقش نظارت هوشمند در کاهش مشکلات و آسیبهای شهری افزود: یکی از مشکلاتی که امروز ما با آن رو به رو هستیم عدم نظارت هوشمند تصویری در اماکن تاریخی، گردشگری و باغ های متعلق به شهرداری است. ما از طریق تصاویر و عکسهای یادگاری افراد درمییابیم که به چه مقدار از این اماکن آسیب رسیده است یا به عنوان مثال از طریق عکس های یادگاری مربوط به دارالسلام دریافتیم که تعداد زیادی شیر سنگی در این محل بوده است که امروز تنها یک شیر سنگی سر شکسته وجود دارد در حالی که اگر این بافت ها تحت نظارت تصویری قرار داشت این اتفاق نمی افتاد.
تنوری ادامه داد: در همین ارتباط از سازمان فاوا شهرداری شیراز تقاضا داریم تا لایحه ای برای نظارت تصویری و هوشمند این اماکن به شورا ارایه دهد و هر چه در این زمینه هزینه کنیم ارزش آن را دارد چرا که این اماکن تنها مربوط به شیراز نیست و به منافع ملی بازمیگردد ضمن این که در دست ما امانت است.
نماینده و ناظر شورای شهر شیراز در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز گفت: باتوجه به دانش محور بودن این سازمان و حضور متخصصین جا دارد بودجه سال آینده سازمان حداقل 4 برابر شود تا بتوانیم خدماتی شایسته به شهروندان ارایه دهیم.
وی در خصوص وضعیت استخدامی کارکنان این حوزه گفت: بحث تبدیل وضعیت شغلی کارکنان شهرداری در تمامی بخشها باید مدنظر مسئولین شهری باشد اما میتوان با توجه به تخصصی بودن فعالیت چنین سازمانهایی آن ها را در اولویت قرار داد تا نسبت به انجام وظایف خود دلگرم شوند.
رییس کمیسیون شهروندی شورا توجه به ارایه خدمات هوشمند را به عنوان یکی از راههای تحقق حقوق شهروندی عنوان کرد و گفت: هر چقدر ما بتوانیم نسبت به توسعه خدمات هوشمند و ایجاد اپلیکیشنهای جدید در زمینه تسهیل امور مردم بیشتر فعالیت کنیم این خود به معنای تحقق حقوق شهروندی و دسترسی آسان تر شهروندان به خدمات مورد نیاز آنان است.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز نیز ضمن ارایه گزارشی از فعالیت های این حوزه گفت: در حال حاضر 70 نیروی متخصص در این حوزه فعالیت دارند که شرح شغل و شرایط هر کدام بر اساس چارت سازمانی مشخص شده است.
حیدری با اشاره به برخی ویژگیها و فعالیت های این سازمان از جمله تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات شهر شیراز گفت: در این سازمان 138 پروژه اساسی از ابتدا تعریف شده که تا کنون 87 پروژه اجرا شده یعنی 63 درصد از پروژهها اجرایی و 51 پروژه در دست اقدام است.
وی ادامه داد: بودجه سال گذشته ما افزون بر 17 میلیارد تومان بود که برای اولین بار 80 درصد از بودجه یعنی 6/13 میلیارد تومان آن محقق شد.
حیدری با اشاره به برخی فعالیتهای این حوزه گفت: ما امسال برای اجرای 186 پروژه برنامه ریزی کرده ایم که تلاش داریم تا پایان سال تمامی این پروژه ها به اجرا درآیند.
وی اجرای فعالیتهای آموزشی با اولویت آموزش آی تی محور، تامین و نگهداری سیستم های رایانه ای شهرداری و نظارت هوشمند تصویری بر اماکن، پروژه ها و حوزه حمل و نقل شهری را برخی از فعالیت های این سازمان برشمرد.
حیدری گفت: یکی دیگر از فعالیتهای ما اجرای سامانههای تحت پوشش تلفن همراه است که تاکنون تعداد زیادی اپلیکیشن و سامانه از جمله سامانه عوارض خودرو، ترافیک یار، مرکز 137، ستاد خبری، دبیرخانه، نقشه هوشمند شهر و دفترچه تلفن شهرداری تهیه شده است.
وی با اشاره به وجود 25 کیوسک هوشمند ارایه اطلاعات شهری شیراز اظهارداشت: یکی از فعالیت های ما تعریف نرم افزار پرداخت عوارض است که با این کار دیگر از صفهای پرداخت عوارض در مناطق شهرداری خبری نیست و به جای 7 باجه که در 7 منطقه شهرداری وجود داشت امروز در شیراز شهروندان میتوانند با حضور در 138 دفتر پستی عوارض خود را به راحتی پرداخت کنند.
حیدری با یادآوری ساخت بزرگترین دیتاسنتر یا همان بانک اطلاعاتی جنوب کشور در شیراز گفت: در حال حاضر ساختمان این مرکز با 15 میلیارد تومان در حال ساخت است که 70 درصد پیشرفت دارد و برای تجهیز آن نیز به 35 میلیارد تومان نیاز است این در حالی است که به محض تصمیم گیری مدیریت شهر برای برگزاری مناقصه ملی و یا ارایه این مرکز به سرمایه گذار، این مرکز ظرف مدت 6 ماه قابلیت بهره برداری دارد و خود به یک محل درآمد برای شهر شیراز تبدیل می شود.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات ما در حوزه فناوری اطلاعات تعریف 120 کیلومتر کانال فیبر نوری است که تا کنون 21 کیلومتر آن اجرایی شده و با اجرای آن علاوه بر درآمدزایی برای شهرداری از طریق ارایه خدمات به نهادهای دیگر جلوی حفاری های موازی در این زمینه نیز گرفته می شود.
حیدری از اجرای طرح ممیزی شهر شیراز به عنوان اصلی ترین پروژه این حوزه یاد کرد و گفت: طبق قانون هر 5 سال باید ممیزی در کلانشهرها انجام و اطلاعات شهر برای برنامه ریزی مسئولین به روز شود در حالی که 21 سال از ممیزی قبلی شهر شیراز می گذرد که البته همان ممیزی نیز به صورت دستی انجام شده بود و احتمال خطای انسانی داشت و به طور کامل قابل تایید نبود.
مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز گفت: ممیزین ما با لباس، کارت شناسایی و کد مخصوص به شهروندان مراجعه می کنند و از مردم نیز تقاضا داریم ضمن همکاری با مامورین، ما را در این راه یاری کنند.
وی با اشاره به برخی مزایای اجرای طرح ممیزی شهر شیراز به عنوان یک طرح فرادستی افزود: در حال حاضر طرح ممیزی شیراز در مناطق یک و 2 در حال انجام است و تا پایان سال آینده این پروژه به اتمام می رسد.
حیدری ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های اساسی ما که هم اکنون در حال اجرا می باشد، شهر هوشمند است که شاخصه های آن بر اساس اهداف و مسیر تدوین شده تعیین می شود و با اجرای آن شاهد رفع بسیاری از مشکلات شهر از جمله در حوزه حمل و نقل خواهیم بود.
وی خواستار تعیین وضعیت استخدام کارکنان این حوزه شد و گفت: یکی از موارد جدی در این سازمان بحث نیروی انسانی متخصص است که در این سازمان گرد هم آمدهاند. با توجه به آن که بیشتر کارکنان ما که از زبدهترین نیروهای متخصص شهر هستند به عنوان نیروی شرکتی فعالیت دارند، تقاضا داریم تا در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی آن ها اقدام شود.حیدری اظهارداشت: در حال حاضر ما 23 طرح و پروژه برای آینده تدوین کرده ایم که از جمله آن ها می توان به طرح کاهش تخلفات دیوارنویسی و تبلیغات غیرمجاز، طرح پنجره واحد شهری، طرح تنظیف و کنترل وضعیت خط کشی معابر و چندین طرح و پروژه دیگر اشاره کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 818497
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.