به گزارش ایرنا در این آیین که در هتل شیراز برگزار شد، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بیان داشت: فارس به دلیل برخورداری از چهره‌های مفاخری نظیر جلال ذوالفنون، احمد پژمان، رضوی سروستانی، محمدرضا درویشی، مسعود شناسا، حسن صفری و بسیاری دیگر از بزرگان، مهد شعر و موسیقی است.
بهزاد مریدی افزود: موسیقی بخشی از هویت اصلی و نشان‌دهنده بخش بزرگی از فرهنگ ماست و از این رو باید برای تعریف هویت فارس، به شناخت و بررسی این موسیقی بومی همت نهاد.
مهدی امید بخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز اهدای دهمین نشان مفاخر فارس را به استاد حسن صفری موسیقیدان شناخته شده فارس، نماد ارج‌گذاری مردم این استان و ایران به کسی دانست که عمر و جوانی‌اش را در راه اعتلای هنر موسیقی بومی محلی (فولکلور) شیراز گذاشته است.
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در این آیین با بیان اینکه سرشت موسیقی و آوای موسیقایی را از جنس ملکوت سرشته‌اند،‌ گفت: استاد صفری، تفکر موسیقایی اصیل سرزمینش را به دوش می‌کشد و به آن هویت و ماهیتی می‌بخشد که خاص آثار اوست.
کوروش کمالی سروستانی، افزود: هنر استاد صفری آینه‌ای برای بازگشت به قطب ذات درونی ما، تمثیل شیدایی و تجلی خیال باطنی شنونده است و او با هر تارنوازی در امواج ستایش‌ها، نام شیرازیان را در پیوندی مبارک با شعر و موسیقی شیراز بر بلندای نام‌آوری و مباهات نواخته است.
در ادامه این آیین، امیرهمایون یزدان‌پور، شاعر شیرازی در وصف حسن صفری گفت: او با نواهایش موسیقی و نغمه‌های شیرازی را ماندگار کرد و ملودی‌های سحرانگیزش حلاوت‌ بخش خاطرات موسیقایی شیرازیان شده است.
وی، خطاب به این استاد تارنواز شیرازی بیان داشت: وقتی تار می‌زنی همه را فریفته می‌کنی، لطفی که در پنجه داری و زخمه‌ای که بر تار می زنی چنان نرم و زیباست که نماد نسیم سحرگاهان است.
استاد حسن صفری نیز، با بیان اینکه همیشه دغدغه نگارش موسیقی را برای اشعار شیرازی داشتم، گفت: من حرف‌هایم را با موسیقی می‌زنم و معتقدم باید برای موسیقی و زبان شیرازی دل سوزاند.
وی، که خود را با عنوان عاشق موسیقی به همگان معرفی می‌کند، 74سال پیش در مجله لب آب تولد یافت و نخستین ملودی‌هایش را در همان کودکی و با کشیدن پوست بر روی گلدان شمعدانی ساخت.
صفری، در نوجوانی تار شکسته‌ای خرید و این ساز، آغازگر راه پدر موسیقی شیراز شد و موجب شد که نواهای موسیقی فولکلور شیرازی را زنده نگاه دارد.
این استاد موسیقیدان علاوه‌ بر عضویت درشورای شعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز فارس، ارایه آلبومی جدید با عنوان 'باغ نظر' را درباره صفا و دل‌انگیزی شیراز در دست تهیه دارد.
وی، همچنین به پرورش شاگردانی در رشته آهنگسازی و نوازندگی تار مشغول است. شیرین دهن، یار شیرازی، سیاه چشم، نَم چِرو، سرگردون و... از آثار ماندگار صفری است.
نشان مفاخر فارس پیش از این به محمدرضا محرری، پرویز خائفی، عبدالعلی دستغیب، صدرا ذوالریاستین شیرازی، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری، سیروس رومی، منصور اوجی و داریوش نویدگویی اهدا شده بود.
6118
خبرنگار سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.