محمد رضا معینی بر ضرورت تعریف مسیر گردشگری در این سایت تاریخی تاکید کرد و گفت: طراحی و اجرای این مسیر در واقع بازدید گردشگران را از سایت ساسانی (شهر) بیشاپور آسان تر می کند.
به گفته وی، با اجرای این طرح، بازدید کنندگان به صورت کاملاً حرفه ای و اصولی نه تنها با ابنیه و آثار تاریخی این شهر بلکه با پیدایش، معماری و تزئینات بنا نیز آشنا خواهند شد.
وی در ادامه با اشاره به شناسایی 13 رشته قنات در این شهر گفت: در شهر بیشاپور 13 رشته قنات وجود دارد که 3 رشته قنات فعال است اما تا کنون چشمه و یا مادرچاهی در این شهر یافت نشده است و به احتمال زیاد این رشته قنات ها، کانال های آبرسان بوده که با توجه به قدمت و تکنیک استفاده شده معماران، قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد.
وی با اشاره به این که گردشگران می توانند کانال های هدایت آب ساسانیان را در این شهر ببینند، افزود: این کانالها از قسمت شمال که به رودخانه شاپور متصل می شود به سمت ضلع جنوبی شهر که به فضای سبز و باغ ها می رسد، امتداد دارد و با طراحی مسیر گردشگری که هم اینک تعریف شده، گردشگران می توانند با این سیستم آبرسانی هم آشنا شوند.
وی ادامه داد: بیشاپور از یک سو به کوه، دژی طبیعی برای حفاظت از شهر و از سوی دیگر به رودخانه محصور شده و اطراف آن را بارو و خندق فرا گرفته و شهر در سال 260 میلادی بنا شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون اضافه کرد: از بافت شهر چنین پیداست که زندگی محله ای در این شهر معمول بوده و هر محله ای حدودی معین داشته است. شهر مانند بیشتر شهرهای امروزی ایران دارای دو خیابان اصلی بوده که در مرکز شهر همدیگر را قطع می کردند. مصالح بکار رفته در بناهای شهر قطعه سنگ های نتراشیده، قلوه سنگ، آجر و خشت با ملاطی از گچ و ساروج است. کاخ ها در سمت شرقی شهر بنا شده بودند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون در ادامه این گفت و گو از به پایان رسیدن پرونده مرمتی بازار سرپوشیده شهر کازرون خبر داد و گفت: این بازار تاریخی از 3 راسته بازار تشکیل شده که راسته (بازار) شاه حمزه متعلق به دوره صفویه است و بازار برادران و بازار ابافتح نیز قدمت قاجاری دارد.
به گفت معینی، این بازارها همگی با شماره ثبت جداگانه در فهرست ملی جای گرفته و هم اینک نیز مرمت آن ها به پایان رسیده است.
وی در ادامه یادآور شد: بازارهای کازرون جزو 10 بازار سرپوشیده و تاریخی کشور است که همچنان کاربری خود را حفظ کرده و هم اینک نیز به جاذبه گردشگری شهرستان تبدیل شده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 815806
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.