برخی شهروندان شیرازی می گویند: این باغ های قدیمی برایمان خاطره ساز بوده اکنون به بیابانی عظیم تبدیل شده است.
آنان ادعا کردند: باغ ها را به شهرداری واگذار کردیم اما این واگذاری به رغم میل باطنی بوده و منبع کسب درآمد خود را از دست داده و بیکار شده ایم.

** درخت افکنی به دلیل کاهش میزان باروری
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیرازمی گوید:‌قطع درختان به دلیل کاهش باروری درختان میوه و آفت زدگی این درختان بوده است و بزودی درخت های میوه جوان جایگزین خواهد شد.
سعید معصومی به خبرنگار ایرنا گفت: باغ 32 هکتاری گلها از مجموعه باغ های شمال غرب شیراز و در محدوده باغ های قصردشت و بولوار چمران است و درختان میوه ای نظیرانار، انگور، سیب گلاب و ...در این باغ ها وجود داشت.
وی ضمن اشاره به بهترین زمان میوه دهی این درختان ،این مدت زمان را بین پنج تا 15 سال عنوان و بیان کرد: برای بازدهی اقتصادی بهتر ،درختان باید جایگزین و جوان سازی شوند و به این دلیل برای حذف درختان خشک و آلوده اقدام به قطع درختان این محدوده کرده ایم.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر به علت کاهش بارندگی و استفاده از روش های آبیاری سنتی و کمبود آب ،اغلب درختان خشک شده اند و لطمه زیادی به باغ های شیراز وارد شده است.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز در سالهای گذشته با ایجاد باغ های الگویی و با کمک باغداران نمونه کشور و استفاده از روش های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر و متناسب با اقلیم منطقه سعی کرده باغداران را ترغیب به بهره بردن از این روش های نوین کند و میزان بهره وری را بالا ببرد.
معصومی در زمینه گلایه های اهالی منصورآباد گفت: شهرداری شیراز بصورت قانونی 32 هکتار از باغ های این محدوده را به طور رسمی تملک و ارزش باغ را به مالکین پرداخت کرده هرچند که خیلی از این باغداران نسبت به دریافت وجه خود اقدام نکرده اند.

** مردم و دیدگاهشان درباره درختان قطع شده
یکی از اهالی این محدوده که به گفته خودش علی رغم میل باطنی، باغ خود را به شهرداری شیراز واگذار کرده به خبرنگار ایرنا گفت: تمام درختان این باغ ها که قطع شده اند کم بارور نبوده و در اوج باروری و ثمردهی بوده اند.
وی که نخواست نامش فاش شود ضمن تاکید بر اینکه این باغ تنها منبع درآمد او و خانواده اش بوده افزود: حدود شش سال پیش شهرداری شیراز اقدام به خرید بعضی از باغ های این محدوده کرد و در ادامه این روند مسئولان شهرداری، مابقی افرادی را که باغ های خود را واگذار نکرده بودند به انواع روش ها و به بهانه های مختلف مجبور به فروش باغ های خود به شهرداری کرد و من نیز از آخرین افرادی بودم که باغ خود را علی رغم میل باطنی و حتی با گرفتن وکیل به شهرداری و با قیمت کمتر از یک پنجم ارزش واقعی آن واگذار کردم.
وی ادامه داد:منبع درآمد اغلب اهالی این محدوده همین باغ ها بوده و با واگذاری این باغ ها و تخریب آنها توسط شهرداری در حال حاضر جمعیت زیادی بیکار و به مشکلات معیشتی دچار شده اند.
این باغدار سابق ادعا کرد:‌در گذشته بیش از 30 نفر در باغ من مشغول کار بودند.
حبیب کشاورز یکی دیگر از اهالی این محدوده به ایرنا گفت: شهرداری شیراز حدود 86 هکتار از باغ های محدوده منصورآباد و بولوار چمران را به روش های متفاوت و بصورتی که مالکان را مجبور به فروش کرده ،به مالکیت خود در آورده است .
وی افزود: شهرداری شیراز از یک ماه گذشته نیز اقدام به تخریب باغ ها و قطع درختان کرده به گونه ای که اکنون از باغ های پر ثمر و زیبا تنها بیابانی به جا مانده است.
وی ادامه داد: سالانه بیش از 140 هزار تن انار و 200 هزار تن انگور از باغ های این محدوده به بازار روانه می شد که متاسفانه اکنون به بیابانی عظیم تبدیل شده است در صورتی که این محدوده ریه های شهر شیراز محسوب می شود و نباید باغ های این محدوده را تخریب کرد.
وی بیان کرد:با اقدام شهرداری بیش از 250 نفر که در این محدوده باغدار بوده اند، در حال حاضر بیکار شده اند و همچنین بیش از دو هزارو 500 فرصت شغلی نیز از بین رفته است.
شیراز به شکل شرقی غربی است و گسترش آن در دهه های اخیر عمدتا به سمت غرب این شهر بوده است.
غرب این شهر تا چند دهه پیش انباشته از باغ و فضای سبز بود که به تدریج جای خود را به شهرک و اتوبان داد.
درختان قطع شده در بولوار چمران و منصور آباد در غرب شیراز بودند.
گزارشگر:‌محمد امین افشارپور ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
9873/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.