عیسی ملک پور، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با تاکید بر این موضوع به تاسیس نهضت سوادآموزی در سال 58 اشاره می کند و می گوید: طبق سرشماری سال 95 چهارصد و هشتاد و هفت هزار و 356 نفر از جمعیت 6 سال به بالا در استان فارس بی سواد هستند.
ملک پور اضافه می کند که از هر 100 نفر 6 سال به بالا در استان فارس 8/88 باسواد و 2/11 بیسواد هستند که در مقایسه با سرشماری سال 90 تقریبا 5/2 درصد رشد داشته ایم. او به رشد 33 برابری باسوادی در استان در مقایسه با سال 85 تا 90 اشاره و تاکید می کند که در این شاخص بین استان های کشور، هفتم هستیم.
ملک پور می گوید: نرخ باسوادی استان فارس در جمعیت مردان 7/91 درصد و در جمعیت زنان 9/85 درصد می باشد و اختلاف درصد باسوادی و بی سوادی بین مردان و زنان نیز بین 5 تا 7 دهم درصد است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس ادامه می دهد: درصد باسوادی جامعه شهری استان، 5/91 درصد و مناطق روستایی، 5/82 درصد می باشد یعنی اختلاف باسوادی بین مناطق شهری و روستایی در فارس حدود 9 درصد است.
این مسئول به مقایسه درصد باسوادی شهرستانها می پردازد و اضافه می کند: در جمعیت 6 سال به بالاتر، شهرستان شیراز با 1/93 درصد، بیشترین باسواد و شهرستان رستم با 5/79 درصد، کمترین باسواد را دارد. از نظر تعداد بی سوادان نیز متاسفانه شهرستان شیراز در جمعیت 6 سال به بالا با 116 هزار و 128 نفر، بیشترین بی سواد و پاسارگاد با 4075 نفر، دارای کمترین قدر مطلق بی سوادی است. ملک پور با بیان اینکه از کل جمعیت 10 تا 49 سال که مخاطب سواد آموزی در استان فارس هستند، 8/95 درصد باسوادند، باسوادی در مردان را 6/96 و زنان را 1/95 درصد، اعلام و تاکید می کند که تعداد بی سوادان باقی مانده بین 10 تا 49 سال در استان نیز که بر اساس خود اظهاری اعلام شده اند 131189 نفر است.
از نظر او شناسایی بی سوادان کار آسانی نیست چرا که آنها در سراسر استان به ویژه مناطق محروم و روستاها پراکنده هستند. ملک پور تاکید می کند که در سال های اخیر، تدابیری در دستور کار قرار گرفته تا در قالب شورای پشتیبانی، بیسوادان شناسایی و به سوادآموزی معرفی شوند. ملک پور با اشاره به اولین بند تفاهم نامه سازمان نهضت سوادآموزی با 33 دستگاه، شناسایی و جذب بی سوادان تحت پوشش مجموعه را وظیفه همه دستگاه ها می داند و معتقد است اگر همه به امید آموزش و پرورش بنشینند کار به درستی انجام نمی شود.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس تاکید می کند که هر سال در قالب روش های مختلف به سمت باسواد کردن بی سوادان می روند و در قالب روش های کلاسی، گروهی، فرد به فرد و آموزش خودآموز این هدف را دنبال می کنند.
او می گوید در یکی از روش ها پنج نفر بیسواد، شناسایی و آموزش و پرورش یا نهضت سوادآموزی در قالب کلاسی، آنها را تحت پوشش قرار می دهد. در این روش، آموزش از طریق معلم رسمی آموزش و پرورش یا یک فرد غیررسمی در قالب تشکل برون سپاری انجام می شود و در قبال آن به او حق الزحمه پرداخت می گردد.ملک پور ادامه می دهد: به افرادی که طی این طرح ها باسواد شوند به ازای قبولی، 140 هزار تومان و به کسانی که آموزش می دهند نیز در قبال هر نفر آموزش 760 هزار تومان پاداش نقدی پرداخت می شود.به گفته معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس، حدود 13720 نفر در استان تحت پوشش سوادآموزی قرار خواهند گرفت و بیشتر آنها در قالب تشکل ها و موسسات آموزش خواهند دید. با توجه به اینکه تا پایان آذرماه، سامانه ثبت نام سوادآموزان در کل کشور بسته می شود، ملک پور بی سوادان علاقمند به سوادآموزی را به منظور سوادآموزی به مراجعه به واحدهای سوادآموزی ادارات 59 گانه استان، توصیه می کند و می گوید: امسال موفق به جذب 2000 نفر از سهمیه استان نشده ایم که در این راستا افراد می توانند بی سوادان خانواده خود را نیز شناسایی و در قالب طرح «آموزش با خانواده» آنها را باسواد و در ازای آن پاداش، دریافت کنند.
او با بیان اینکه اتباع خارجی نیز می توانند در این طرح ها شرکت کنند، اضافه می کند که هزینه 1500 بی سواد اتباع خارجی در استان فارس را جمهوری اسلامی تامین کرده و حدود 220 نفر هم توسط کمیساریای سازمان ملل تحت پوشش قرار گرفته اند.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس تاکید می کند که نهضت سوادآموزی، تنها سیستم آموزشی کشور است که به طور رایگان فضا، نوشت افزار، کتاب، معلم و سایر امکانات را برای بی سوادان تامین می کند و در ازای آن به بیسوادانی که باسواد می شوند نیز پاداش میدهد.ملک پور بی سوادان را در گروه های سنی 10 تا 49 سال الویت بندی می کند و می گوید ضریب اهمیت افرادی که 10 سال از بی سوادی آنها میگذرد با افرادی که 49 سال است که بی سوادند متفاوت است. او تاکید می کند که در گروه 10 تا 20 سال به دنبال بچه های بازمانده از تحصیل هستند و هر چند تعداد این گروه سنی در مقایسه با گروه 30 تا 40 سال، کمتر می باشد اما ضریب اهمیت بیشتری دارند.
این مسئول با اشاره به طرح جدید شناسایی بیسوادان و ارائه آموزش از طریق تلفن همراه، به اقدامی که طی یکی دو سال اخیر در دستور کار سوادآموزی کشور قرار گرفته نیز گریز می زند و می گوید با تاسیس مراکز یادگیری محلی علاوه بر سوادآموزی به دنبال آموزش سبک زندگی اسلامی، مهارت آموزی و ... هستیم.
ملک پور تاکید می کند: طرح های مختلفی برای کشاورزان در نظر گرفته شده تا روال تولید آنها در جهت تحقق توسعه ملی یا خودکفایی موثر باشد. طرح های ویژه سربازان، زندانیان، کارگران، بانوان و ... نیز طرح هایی است که به گفته او به منظور ریشه کن ساختن بی سوادی در دستور کار قرار گرفته است.
ملک پور اضافه می کند: در راستای غنی سازی محیط زندگی نوسوادان، کم سوادان و بی سوادان، طرح هایی نیز تحت عنوان «حلقه های کتابخوانی» و «خواندن با خانواده» طراحی شده که در قالب این طرح، نشریه «فرصت دوم» و تعدادی کتاب به منظور مطالعه و یادداشت برداشت های شخصی برای آنها پست می شود. به اعتقاد او اجرای این طرح در مناطق روستایی که از کمبود کتابخانه رنج می برند و دسترسی آسان به کتاب ندارند بسیار موثر بوده است.
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش فارس بر این باور است که بسیاری از بی سوادان مطلق نهضت سوادآموزی اکنون چهره های برتر سوادآموزی هستند که گرچه روزی بی سواد بودهاند اما امروز یا خود، معلم هستند یا پزشک و کارآفرینان نمونه و ... .
به گفته ملک پور، فارس یک استان فرهنگی است و اگر بتوانیم در راستای جذب بی سوادان تلاش کنیم می توانیم بگوییم به زمره استان هایی پیوسته ایم که درصد باسوادی آنها بالاست و دیگر بی سواد نخواهیم داشت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 814824
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.