سرفراز موصلی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پراکندگی این کلاس های غیر ایمن در فارس تقریبا یکسان است ولی شمار این گونه کلاس ها در محیط های روستایی بیشتر است.
وی اظهار کرد: این تعداد کلاس درس غیرایمن در برابر زلزله، 25 درصد کلاس های درس فعال در این استان است.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس با اشاره به فعالیت بیش از هفت هزار مدرسه در فارس افزود: این وضعیت در حالی است که بیشتر مدارس استان رس با رعایت استانداردها مقاوم سازی و یا نوسازی شده اند.
موصلی در ادامه با بیان این که تاکنون مدرسه ای به عنوان نماد در استان ساخته نشده است، گفت: آموزش و پرورش به عنوان نماد فرهنگی هر شهری است و می توان مدارس در هر مقطع تحصیلی با توجه به بافت فرهنگی آن منطقه بصورت یک المان و نماد ساخته شود، موضوعی که در خلاقیت دانش آموزان نیز تاثیر دارد.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس با تاکید بر اینکه مدارس باید برای دانش آموزان فضایی جذاب باشد افزود: تعغیراتی در معماری مدارسی در حال ساخت در فارس با این رویکرد آغاز شده است.
وی به اینکه معماری ،رنگ و شیوه ساخت هر فضای آموزشی باید متناسب با سن دانش آموزان و آن مقطع تحصیلی باشد اشاره و اضافه کرد:رویکرد نوسازی مدارس فارس در دوره جدید براساس تغییر در معماری مدارس است چون احساس می شود فضاهای موجود آموزشی جذابیت خاصی برای دانش آموزان ندارد.
** 100 مدرسه نیمه تمام و غیر فعال در استان وجود دارد
موصلی در بخش دیگری از این گفت و گو اظهار کرد: هم اینک 140 مدرسه با ظرفیت 700 کلاس درس و وسعت 130 هزار متر مربع در استان فارس در حال ساخت هستند.
وی ادامه داد: 100 مدرسه نیمه تمام نیز در فارس وجود دارد که عملیات ساخت آنها فعال نیست و در تلاش هستیم در مدت زمان کوتاهی این طرح ها را فعال کنیم.
** 20 هزار کلاس درس فارس نیازمند استاندارد سازی از نظر گرمایشی و سرمایشی
مدیرکل نوسازی مدارس فارس در ادامه با اشاره به اقدامات این اداره کل در زمینه استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی پنج هزار کلاس درس اشاره کرد و گفت: 20 هزار کلاس درس در استان وجود دارد که نیازمند تغییر این گونه سیستم ها هستند.
وی افزود: ایمنی این کلاس ها با بخاری های استاندارد تا حدودی فراهم شده ولی در تلاش هستیم تمام کلاس ها از سیستم رادیاتور و موتورخانه بهرمند شوند.
موصلی در پاسخ به پرسشی درباره به کارگیری بخاری نفتی در مدارس فارس افزود: به ندرت در مدارس یک و یا دو کلاسه بخاری نفتی وجود دارد البته تمام این بخاری ها استاندارد است به گونه ای که هنگام واژگونی خاموش می شود.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس درباره اعتبارات امسال این اداره کل نیز بیان کرد: اعتبارات ملی در سال 96 مبلغ 64 میلیارد تومان بوده که تاکنون 15 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اعتبارات استانی نوسازی مدارس فارس در سال جاری نیز 30 میلیارد تومان است که تاکنون کمتر از 10 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.
موصلی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل جذب اندک اعتبارات ملی و استانی در نوسازی مدارس فارس گفت: در جامعه، آموزش و پرورش آنگونه که شایسته است دیده نمی شود و در آموزش و پرورش نیز نوسازی مدارس آنگونه که انتظار است، مدنظر قرار نمی گیرد.
مدیرکل نوسازی مدارس فارس در ادامه از ظرفیت نیک اندیشان و خیرین مدرسه ساز در استان سخن گفت و افزود: در کنار اعتبارات، استفاده از ظرفیت خیرین برای نوسازی مدارس وجود دارد که کمبود اعتبارات را پوشش داده است.
وی یادآوری کرد: استان فارس رتبه اول کشور را در زمینه مشارکت های مردمی در ساخت مدرسه دارد.
9873 / 2027
مصاحبه کننده: محمدامین افشارپور ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.