شهرستان اقلید به واسطه قرار گرفتن در شمال استان فارس از دیرباز به عنوان یکی از دروازه های ورود به این استان مطرح بوده و به همین جهت به 'کلید فارس' منتسب شده است.
به گزارش ایرنا، اثر موسیقیایی 'کلید فارس' که با خوانندگی داود حاج حیدری و همکاری انجمن موسیقی شهرستان اقلید تهیه شده است، با اشعاری در توصیف ابعاد تاریخی، فرهنگی، اعتقادی و جغرافیایی شهرستان اقلید را شامل می شود.
در این آیین اعلام شد که این اثر با تجربه ای تازه در تولید موسیقی برای این دیار با ترکیبی از سازهای سنتور، سه تار، دف، نی، ویولن آلتو و عود و با بهره گیری از نوازندگان پیشکسوت تولید شده است.
آهنگ کلید فارس با معرفی مکانهای تاریخی همانند حوض دختر گبر، تفرجگاه چشمه محمد رسول الله(ص)، قدمگاه سده، آبشار زیبای تنگ براق و اشاره به فعالیت های کشاورزی، صنعتی، رسم مهمان نوازی و خونگرمی مردم اقلید می پردازد.
ساخت و ارائه این اثر هنری می تواند شروع فصل تازه ای از فعالیت های حرفه ای در عرصه موسیقی محلی این دیار باشد.
محسن محسنی، شاعر و آهنگساز این اثر به ایرنا گفت:چون سالها برای مراکز موسیقی در استانهای مختلف موسیقی نواحی تهیه و ساخته ام، فرصتی مهیا نشد که برای زادگاهم آهنگی درخور بسازم و امروز خوشحالم که توانسته ام با ساخت یک قطعه موسیقی و تقدیم آن به مردم خوب شهرم انجام وظیفه کرده باشم و امیدوارم مورد پسند واقع شود .
کارگردان مجموعه تلویزیونی 'روزی روزگاری' نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ما گفت: موسیقی یکی از پایه های فرهنگ و در بین مردم موسیقی محلی بسیار با اهمیت است و امیدوارم این نوع موسیقی در همه کشور با انسجام و جدیت بیشتری پیگیری و گسترش یابد .
امراله احمدجو ادامه داد : گوشه به گوشه این کشور موسیقی خاص خود را دارد که همه دلنشین و دلنواز است و نبایستی جایگاه موسیقی را کم اهمیت دانست و همواره موسیقی فاخر، لذت بخش و مورد تایید است .
احمدجو، درباره اقلید و مردم این دیار گفت:خوشحالم که این مراسم بهانه ای شد که با شهر اقلید و مردم مهمان نواز آن بیشتر آشنا شوم و واژه مهربانی در بین مردمان این شهر بسیار صادق است .
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اقلید به ایرنا گفت: بی شک زبان هنر و نگاه ظریف هنرمندانه، به هر موضوع و مقوله ای ،نتیجه ای ماندگار و تاثیری به سزا برجای خواهد نهاد و آن زمان که برای اعتلای تاریخ، فرهنگ و هنر خطه ای باشد که دارای پیشینه ای بس گرانبهاست کاری پسندیده و جاودان خواهد بود.
سعیده قادری افزود: کوششی که استاد محسن محسنی به عنوان هنرمند دغدغه مند شهرمان با زبان زیبا و معجزه گر شعر و موسیقی، بدون هیچ گونه چشمداشتی به انجام رسانید، قابل تقدیر و ستودنی است که حاکی از بلندی طبع ایشان است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد عبدالعظیمی نوازنده نی، حمدالله بزرگی نوازنده سنتور، محمدتقی فروتن نوازنده تنبک، محسن کوثری نوازنده دف، محسن محسنی نوازنده ویولون، رضا عبدالعظیمی نوازنده سه تار، محمدعلی سپهری نوازنده عود، وحید هوشیانی نوازنده سنچ و دمام، با هم خوانی یلدا کریمی وملیحه نادری، دکلمه پیمانه سیدمحمدی و تنظیم پویا محسنی در ساخت آهنگ کلید فارس مشارکت داشتند .
در آیین رونمایی از این اثر، استاد کوروش اسدپور، خواننده موسیقی محلی بختیاری،با اجرای آهنگی با نام 'نشمین' و سعید صالحی از خوانندگان موسیقی فولکور به اجرای قطعه ای به نام 'اوینه ی سوز' پرداختند.
شهرستان اقلید در 267 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد .
9772/ 2027
خبرنگار: سید مهدی مرتضوی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.