خانم پروفسور آتل هان دوشنبه در حاشیه سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف در شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: پیشینه فرش ایران به سال های بسیار دور باز می گردد و امروز به هر نقطه از دنیا که سفر کنیم فرش ایرانی دیده می شود.
وی ادامه داد: حتی در نقاشی نقاشان قدیمی اروپایی نیز می توان آثاری از فرش ایرانی را دید که به تصویر کشیده شده است.
او اظهار کرد: فرش های ایرانی که در قرن 17 میلادی و دوران صفوی توسط لهستانی ها سفارش داده شده نیز بسیار نامی و شناخته شده هستند.
پروفسور آتل هان افزود: فرش ایرانی در 2 گروه کلی دیده می شود که یکی فرش های کارگاهی است و دیگری فرش هایی است که که توسط مناطق، ایلات و عشایر ایران بافته شده اند.
او گفت: در مجموع می توان گفت که عمده فرش های بافته شده در ایران متناسب با نوع و سبک زندگی مردم ایلات و عشایر طراحی و بافته شده است.
سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف فردا و پس فردا (سه شنبه و چهارشنبه) نیز با برگزاری کارگاه آموزشی رنگرزی سنتی و نشست های تخصصی ادامه خواهد داشت.
قدیمترین فرش دستبافت ایرانی در سال 1949 در دومین مرحله کاوش های باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد.
در زمان تسلط مغول ها (قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی) قالی بافی به سطح بسیار رفیعی از زیبایی وتکنیک رسید. شکوفایی این صنعت شاید با حکومت غازان خان (1307-1295 میلادی) مصادف بود.
اما اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی (1722-1499 میلادی) به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول (1587-1524 میلادی) و شاه عباس (1629-1587 میلادی) ثبت کرده اند.
از این دوران حدود سه هزار تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.