به گزارش ایرنا شهیندخت مولاوردی، عصر دوشنبه در همایش حقوق زن، ‌حقوق بشر که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، افزود: قرآن کریم بر گزاره 'حقوق زنان، ‌حقوق بشر است' مُهر تایید زده و نخستین لایجه دفاع از زن در کتاب آسمانی قرآن بیان شده است.
وی، با اشاره به سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر اظهار داشت: این اعلامیه متوجه سه نسل است که حقوق نسل اول مربوط به برابری، حقوق نسل دوم، حقوق فرهنگی اقتصادی اجتماعی و حقوق نسل سوم حقوق برادری یعنی همبستگی و حق جمعی است.
مولاوردی افزود: اکنون بعد از گذشت 69سال از تصویب این اعلامیه، در شرایطی قرار داریم که به نظر می‌رسد آرمان‌های این اعلامیه بیش از هر زمان دیگر، در معرض تهدید قرار دارد و فاصله بسیاری تا تحقق ایده‌های این اعلامیه وجود دارد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، برگزاری این همایش را بیانگر ضرورت و اهمیت بررسی ابعاد مختلف حقوق زنان دانست و بیان داشت: امروز باید ثابت کنیم که حقوق زن،‌ حقوق بشر است و باور این موضوع حتی در سازمان ملل و جامعه جهانی حدود 48 سال به طول انجامید.
مولاوردی با استناد به گزارش‌های سازمان ملل در مورد رعایت حقوق زنان در جوامع مختلف، فاصله بین وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب را فاصله‌ای طولانی ارزیابی کرد و گفت: با قاطعیت نمی‌توان گفت که وضع زنان بهتر شده یا نه، زیرا گزارش‌های سازمان ملل نشان می‌دهد داستان طولانی و تکرار نقض حقوق زنان همچنان ادامه دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: امروز تبعیض و خشونت واژه‌ای نام ‌آشنا برای زنان دنیاست و زنان مشمول حکم کلی حقوق بشری هستند که همه را برخوردار از حقوق اساسی و بدیهی نمی‌داند.
مولاوردی بیان کرد: تلقی انسان‌ نبودن یا تنزل مقام زنان به موجوداتی کمتر از انسان کامل را موجب نادیده‌ گرفتن زنان در قوانین و در عمل شده است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی افزود: انسانیت‌زدایی، سهم بسزایی در رواج انواع تبعیض‌ها، خشونت‌ها و اجحاف‌ها علیه زنان دارد و امروزه سایه انواع خشونت که به شکل مدرن و متنوع در کنار رویه‌های سنتی و زیان‌آور بر زندگی زنان سنگینی می‌کند، نشان می‌دهد اقدامات انجام ‌شده برای تغییر این رویه اشتباه به نتیجه مطلوب نرسیده است.
مولاوردی، تاثیرگذاری عملی اقدامات سازمان ملل را مستلزم برخورد ریشه‌ای و قاطع این سازمان با چالش‌ها موجود دانست و اظهار داشت: باید توجه داشت که حدود مسئولیت و تعهدات بین‌المللی دولت‌ها گسترش یافته، وضعیت حقوق زنان یک کشور منحصر به حقوق داخلی دولت متبوع آنها نیست ‌همچنین وجدان جامعه بشری احترام به حقوق زنان را یک تعهد عام می‌داند که به تشریک مساعی و هماهنگی همه بازیگران جامعه جهانی نیاز دارد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، در بخش دیگری از سخنان خود، حقوق شهروندی را ناظر بر تکالیف شهروندان از حیث عضویت در اجتماع دانست و گفت: حقوق شهروندی زمانی متولد می‌شود که یک شهروند در گذر از حقوق طبیعی به حقوق وضعی دست یابد، بنابراین هر حقوق بشری حقوق شهروندی است اما هر حقوق شهروندی حقوق بشر نیست.
مولاوردی، با اشاره به اختصاص سه ماده در منشور حقوق شهروندی به زنان، گفت: در این منشور 22 حق و 102 ماده در پیوند با زنان وجود دارد و دولت پیگیر برنامه‌هایی خاص برای تحقق آنهاست.

** نقش امروز زنان معطوف به تصمیم سازی هاست
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس نیز در این همایش گفت: امروز مشارکت سیاسی زنان تنها بر شور سیاسی استوار نیست، بلکه امروز نقش زنان در جامعه معطوف به شرکت در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست که این مهم بیانگر ورزیدگی فکری آنهاست و بی شک این توانمندی ها با حضور در نهادهای مدنی، احزاب و انجمن‌های صنفی تقویت می‌شود.
جمیله کریمی افزود: الزام قانونی برای استفاده از ظرفیت زنان در دولت دوازدهم، نشان از توانمندی و مطالبه‌گری زنان دارد که اگر پیش‌فرض های آن در نظر گرفته نشود، مانند بسیاری از بخشنامه‌ها به حافظه تاریخ سپرده خواهد شد.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس، از دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی درخواست کرد برای مدیرانی که در به‌کار گیری بانوان در دستگاه‌های اجرایی کوشا هستند، عوامل تشویقی درنظر بگیرند.
دبیر همایش حقوق زن، حقوق بشر بیان کرد: در این زمینه نقش نظارت احزاب، به ویژه نهادهای مدنی و احزاب زنان بر اجرای دقیق این موضوع ضروری است زیرا موجب پدیدآمدن رابطه‌ای تعریف ‌شده بین نهاد‌های مدنی و احزاب زنانه با نهادهای متولی زنان در بدنه دولت می شود.
کریمی، با اشاره به حضور زنان در بدنه اجتماع و آگاهی آنان از دردهای جامعه، حضور آنها را در مناصب مدیریتی و کلان کشور موجب شکل‌گیری طرح‌های لازم برای جایگزینی و اصلاح قوانین در حوزه زنان و ارایه آن به مجلس دانست.
او بیان کرد: احزاب زنان و جمعیت زنان مسلمان که با رویکرد تحقق عدالت جنسیتی پا به عرصه فعالیت گذاشته‌اند، اصالت را به آموزش زنان و توانمندی آنان داده اند و با دادن قدرت به زنان در بدنه حزب، توانمندی‌های آنان را تقویت می‌کنند و همچنین آنها را برای ورود به عرصه‌های گوناگون آماده می‌سازند.
در خلال همایش یک‌روزه حقوق زن، حقوق بشر، نشست‌هایی تخصصی با عنوان زنان، خانواده و هویت فردی، زنان حقوق سیاسی و مناصب حکومتی، زنان،‌اشتغال و موانع پیش‌رو و زنان هنرمند و موانع پیش‌ رو برگزار شد.
6118
خبرنگار: سمیرا متین تژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.