کاظم احمدیان با اشاره به آمار معاونت اجتماعی رئیس جمهور مبنی بر این که 40 تا 50 درصد افراد جامعه دچار کج خلقی و افسردگی هستند، افزود: مهمترین دلیل افسردگی، ارائه آموزشهای غلط در دوران کودکی است؛ متاسفانه ما در شروع تحصیلات کودکان، آنها را نتیجهگرا تربیت میکنیم به نحوی که آنها به نوعی وادار به کسب امتیاز و نمره مطلوب می شوند در حالی که تلاش آنها دیده نمیشود که در نهایت این پروسه، کودکان را در مسیر بزرگسالی به افرادی افسرده تبدیل می کند.
این روانشناس و مشاور خانواده افزود: در سیستم آموزشی کشور ما، کودکان طعم شیرین تلاش خود را نمی چشند و فقط به دنبال کسب نمره هستند و ناخواسته به سمت نتیجه گرایی گرایش پیدا کرده و پیش میروند که این روند باعث کاهش شادی در وجود آن ها و به افسردگی ختم می شود.
احمدیان با بیان این که برای شاد زیستن و دوری از افسردگی، همه ما باید 3 هیجان اصلی را در وجود خود پرورش دهیم، گفت: این هیجانها شامل خشم، ترس و غم است که در صورت پرورش یافتن درست آنها، به هیجان شادی دست پیدا می کنیم.
عضو نظام روانشناسی فارس افزود: در صورتی که هیجان خشم در وجود ما پرورش یابد این هیجان به قدرت و اعتماد به نفس تبدیل میشود. همچنین هیجان ترس نیز باید پرورش یافته و به هوشیاری تبدیل شود، ضمن آنکه با پرورش یافتن هیجان غم نیز همدلی و همدردی با دیگران در ما شکل می گیرد. در نهایت با پرورش این 3 نوع هیجان، شادی واقعی در ما ایجاد می شود.
احمدیان با بیان این که در سیستم آموزشی ما هیچ کدام از این هیجان ها پرورش پیدا نمیکند و در نتیجه به هیجان شادی دست نمییابیم، اظهار داشت: آمار مبتلایان به افسردگی در تحصیلکردهها به مراتب بیشتر از سایر گروههاست چرا که این افراد در دوران تحصیل تحت فشارهای گوناگونی هستند و فشار زیادی را تحمل می کنند و به دلیل پرورش نیافتن این هیجانها در این گروه، آنها شادی واقعی را فرانمیگیرند.
وی با اشاره به اینکه افراد افسرده با دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره می توانند درمان شوند، گفت: درمان قطعی آن ها به سبک زندگی این افراد برمیگردد.
این روانشناس و مشاور خانواده افزود: بالغ بر 70 درصد افراد افسرده در بزرگسالی برای درمان به مراکز مشاوره و روانشناسی مراجعه می کنند که در قالب 3 تا 5 جلسه، سبک درست زندگی به این افراد آموزش داده می شود و در مسیر شادزیستن قرار می گیرند.
احمدیان بیان داشت: پروسه درمان افسردگی 6 ماهه است و با تغییر سبک زندگی، این افراد درمان می شوند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 806456
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.