به گزارش ایرنا اسماعیل تبادار، سه شنبه درآیین گرامیداشت روزدانشجو درشیراز، حق گویی وحق طلبی را از ویژگی های دانشجویان دانست و بیان داشت: در محیط دانشگاه است که زمینه دانایی مهیا می شود و پیامد حق فهمی را نیز باید حق جویی و حق طلبی که ذات همه ارکان به ویژه دانشجویان است، برشمرد.
استاندار فارس گفت: البته برای پویایی و نشاط جامعه این 2 مولفه کافی نیست بلکه حقگویی هم باید در کنار حق فهمی و حق طلبی دانشجو شکل گیرد.
تبادار اضافه کرد: در کنار این آگهی، حق فهمی، حق طلبی و حق جویی که ضروری است در عرصه های مختلف جامعه وجود داشته باشد، در هرکجا که دانشجو حضور دارد باید اختیار و آزادی عمل در چارچوب قانونی اساسی بیش از پیش فراهم باشد.
وی ادامه داد: مشارکت دانشجو در عرصه های مختلف علمی در کنار مشارکت های سیاسی و دیگر مطالبات اصلی جامعه قرار دارد و دانشجو با این مفاهیم به جامعه معرفی می شود.
تبادار، با اشاره به اینکه اعتقاد راسخ به عدم دخالت در حریم دانشگاه و دانشجو دارم، بیان کرد: یکی از مهمترین موضوع های مربوط به حریم دانشگاه و دانشجو، عدم دخالت مسئولان است و باید تلاش شود که در حریم دانشگاه و دانشجو زمینه برای فعالیت و پاسخگویی به نیازهای آنها فراهم شود.
استاندار فارس، ضمن تاکید بر مشارکت دانشگاهیان در روند توسعه و پیشرفت این استان گفت: دانشگاه مرکز پرورش فکر، اندیشه و مشارکت سیاسی و اجتماعی است و انتظار این است که فعالان در مراکز علمی برای پویایی و حرکت رو به جلو فارس در حوزه های مختلف همکاری و همیاری بیشتری داشته باشند.

** ترویج روحیه انتقاد پذیری در جامعه ضروری است
سرپرست دانشگاه شیراز هم در این آیین بیان داشت: باید به جوانان که آینده سازان کشور هستند اعتماد کرد چرا که در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضور داشته اند و هرکجا نیاز بوده در برابر زیاده گویی استکبار ایستادگی کرده اند.
ابراهیم گشتاسبی راد، افزود: ناامیدی جامعه را افسرده و سیل مهاجرت به دیگر کشور‌ها را تشدید می کند و برای خروج از این معضل نیازمند توجه به جوانان به ویژه دانشجویان و همچنین ترویج روحیه انتقاد پذیری در جامعه هستیم.
شانزدهم آذر که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده به یاد سه دانشجوی شهید مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت رضوی که در جریان اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در شانزدهم آذر سال 1332 در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند، گرامی داشته می شود.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.