به گزارش ایرنا، با افزایش نذرهای مذهبی در مناسبت های مختلف و ادای آن ها به صورت های گوناگون، عده ای بر آن شدند تا با انجام فعالیت های فرهنگی و خدمت رسانی در مناطق کمتربرخوردار یا محروم به گونه ای دیگر نذرهای خود را ادا کنند.
برهمین اساس، کتابخانه سازی و مدرسه سازی و مشارکت در این گونه فعالیت ها رونق گرفت در سال 1389 اولین نذر کتاب توسط نشر هزاره ققنوس در تهران و در ماه محرم انجام شد.
در این اقدام، اهدای کتاب به عزاداران حسینی در ماه محرم محوریت اصلی شکل‌گیری طرح نذر کتاب عنوان شد. پس از تهران، در اهواز و شیراز نیز در مناسب های مختلف شاهد نذر دانایی بوده ایم.

** جمع آوری 3700 جلد کتاب در نذردانایی فارس
امسال 3700 جلد کتاب، در قالب طرح نذردانایی با تلاش خیرین فرهنگی برای کتابخانه‌های محروم استان فارس جمع‌آوری شده است.
حسن دهقان، رئیس انجمن اهل قلم استان فارس که به عنوان یکی از شخصیت های برگزیده ترویج کتابخوانی در هفته کتاب مورد تقدیر قرار گرفت، آغازگر این برنامه در شیراز بوده است.
او در توضیح چگونگی اجرای این طرح گفت: دومین دوره نذر دانایی در محرم و صفر سال جاری برگزار شد. فراخوان این برنامه در هر دو دوره، تنها با بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی اعلام شد.
دهقان ادامه داد: در نذر دانایی سال گذشته 8000 جلد کتاب جمع آوری شد. این کتاب ها در حوزه های آموزشی، کودک، رمان، تاریخ و روانشناسی بود.از آنجا که جمع آوری کتاب ها بدون پایش صورت گرفت، کتاب های آموزشی به دلیل گذشتن از تاریخ مصرف و کتاب دست دوم و سوم نیز به دلیل فرسودگی حذف شدند و درمجموع بعد از وجین نهایی 4500 جلد کتاب به دست آمد.
کتاب های نخستین دوره نذر دانایی کتابخانه های پنج روستا، یک اردوی جهادی، یک منطقه عشایری و دو مدرسه در مناطق کمتربرخوردار استان فارس را پربار کرد.
رئیس انجمن اهل قلم استان فارس با بیان اینکه در این دوره کتاب ها از مبدأ و با اولویت موضوعی کتاب کودک، رمان و تاریخ پایش شد افزود: با همکاری خیران، در این دوره هر 3700 جلد کتاب قابل استفاده و مفید بوده است.
وی با بیان اینکه کتاب ها هم اکنون در مرحله توزیع است عنوان کرد: تعدادی کتاب به کتابخانه روستای دوستدار کتاب امام زاده بزم بوانات ارسال شده است. 400 جلد برای روستای کفترک شیرازدر نظر گرفته شده است همچنین 500 جلد برای اهدا به مناطق زلزله زده کرمانشاه در حال آماده سازی است.
دهقان به برگزاری مسابقه کتابخوانی هدفمندبا محوریت خلاصه نویسی و گردش کتاب در میان مردمان 13 روستای شهرستان بوانات نیز اشاره کرد که قرار است با همین کتاب های جمع آوری شده برگزار شود.
درک این موضوع که فرهنگ و هنر به پایگاه‌ها و نهادهای حمایتگر خصوصی در کنار نهادهای دولتی نیاز دارد و همچنین تأکید بر بسیج همه‌ دستگاه‌ها و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های فرهنگی،‌ مخصوصاً در استان فارس که داعیه ‌دار فرهنگ کشور است، بسیار حیاتی است.
کمپین نذر دانایی، تلاش های انجمن خیران فرهنگ ساز و استقبال مردم از این برنامه ها نشان دهنده تمایل جامعه به گسترش فرهنگ کتابخوانی و ارج گذاری کتاب است که امیدها را برای افزایش سرانه مطالعه به خصوص در بخش های کمتربرخوردار زنده نگاه می دارد.
خبرنگار:‌سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.