وجود زندان ها در داخل شهر، معضلات اجتماعی زیادی مثل حاشیه نشینی، افزایش جرایم خرد و ... را به دنبال دارد، بنابراین لازم است به صورت جدی تر مسئله انتقال آنها به بیرون از شهر دنبال گردد.
از قانونی شدن خروج زندان عادل آباد از شهر شیراز نیز چندین سال می گذرد؛ سال ها پیش این زندان در مکانی خالی از سکنه در جنوب شهر شیراز ساخته شد اما امروز با گسترش شهر، این زندان در محدوده شهری قرار گرفته و مسئولان به فکر انتقال آن به بیرون از شهر افتاده اند.
سید حشمت ا... حیات الغیب، مدیر کل زندان های فارس در گفت وگو با «خبر جنوب» با تاکید بر ضرورت انتقال زندان ها به بیرون از شهر به سوالاتی در این خصوص پاسخ داده است که در ادامه می خوانید.
چند سال از تصویب لایحه انتقال زندانها و مراکز اقدامات تامینی و تربیتی به خارج از شهر می گذرد. چرا مسئله انتقال زندان عادل آباد به بیرون از شهر به درازا کشیده است؟
زمانی که زندان عادل آباد ساخته شد در حاشیه شهر بود اما اکنون با توجه به توسعه شهری در بخش مرکزی شهر قرار گرفته است. بر این اساس، زمینی با وسعت 200 هکتار در شرق شیراز و محدوده نیروگاه سیکل ترکیبی در ظفرآباد تهیه گردیده که در صورت تامین اعتبار، ساختمان جدید زندان در آن احداث می شود. ردیف بودجه تعیین شده اما احداث این مجموعه استاندارد، بسیار پرهزینه و زمان بر خواهد بود. در این خصوص پیگیری های لازم صورت گرفته و در صورت تامین اعتبار دولت، عملیات ساختمانی آن آغاز خواهد شد. اهمیت انتقال زندان ها به بیرون از شهر از بُعد امنیتی قابل توجه است ضمن اینکه زیبنده کلانشهر شیراز هم نیست که زندان در داخل شهر باشد.
وضعیت انتقال زندان های شهرستان های استان فارس به خارج از شهر به کجا رسید؟
در اکثر شهرستان های استان فارس مثل لارستان، کازرون، فسا، نی ریز و داراب، زندان ها به بیرون از شهر انتقال یافتهاند؛ زندان نورآباد در مرحله احداث است و زندان های آباده و فیروزآباد نیز در اولویت می باشند.
زندان سازی کار درستی است یا باید به جای آن بر روی مسائل حوزه پیشگیری تمرکز شود؟
ساخت زندان در جامعه یک ضرورت است و وجود آن در امنیت و آرامش مردم نقش بی بدیلی دارد. هر چند تلاش ما کاهش جمعیت کیفری می باشد و مقام معظم رهبری و مسئولان قوه قضائیه نیز بر حبس زدایی و زندان زدایی تاکید دارند اما نیاز به زندان در جامعه احساس می شود چرا که افرادی که مخل نظم و امنیت جامعه هستند و دست به هنجارشکنی می زنند باید در محیطی مثل زندان نگهداری شوند.
زندان چه نقشی در پیشگیری از تکرار جرم دارد؟
زندان نقش موثری در پیشگیری از تکرار جرم دارد. رویکرد ما در سازمان زندان ها، رویکرد اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانی به جامعه است.
طبق فرمایش امام خمینی(ره)، زندان باید به دانشگاه تبدیل شود و بر این اساس هدف ما این است که زندان به محیطی امن تبدیل گردد.نگاه اسلام به زندانی، نگاه اصلاح و تربیتی است؛ سازمان زندانها با لحاظ نمودن این رویکرد و ارائه برنامههای آموزشی، فرهنگی و تربیتی در این راستا اقدامات گوناگونی انجام داده است.
اولویت های مهم زندان عادل آباد در ارائه خدمات به زندانیان چیست؟
یکی از اولویت های مهم زندان عادل آباد، ترویج فرهنگ و آموزههای دینی و قرآنی می باشد و در همین زمینه نیز برنامههای گوناگونی برای زندانیان تدوین شده است.
با ایجاد کتابخانه و حتی مدرسه کار و دانش در زندان، امکان مطالعه و ادامه تحصیل برای زندانیان فراهم گردیده است.
در زندان عادل آباد بیش از 70 هزار جلد کتاب وجود دارد که زندانیان به راحتی می توانند به کتب مورد علاقه خود دسترسی یابند.
در بحث اشتغال زندانیان نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و طبق تفاهم نامه سازمان زندان ها با سازمان فنی و حرفه ای، فضای اشتغال و حرفه آموزی برای زندانیان فراهم شده است.
سازمان فنی و حرفه ای به زندانیان واجد شرایط که در برنامه های حرفه آموزی شرکت کنند بدون اینکه نامی از زندان در مدارک قید گردد، گواهینامه مهارت سنجی ارائه می دهد.
بسیاری از زندانیان با فعالیت در بنیاد تعاون زندان و از طریق اشتغال های مولد، کسب درآمد می کنند. برخی از آنها در طول ماه حدود یک میلیون تومان درآمد دارند اما به طور میانگین درآمد زندانیانی که در زندان کار میکنند بین 250 تا 600 هزار تومان است.
ظرفیت مشاوره و روان درمانی نیز در زندان عادل آباد فعال است و تعدادی از اساتید دانشگاه و روانشناسان خبره، مهارت های زندگی را به زندانیان آموزش می دهند. این آموزش ها موجب پیشگیری از جرم و عدم برگشت زندانی به زندان می شود. مرکز مراقبت بعد از خروج نیز به زندانیان واجد شرایط که دوره های آموزشی زندان را سپری کرده باشند تسهیلات بانکی ارائه می دهد تا پس از آزادی، زمینه اشتغال آنها نیز فراهم گردد. این موضوع هم به کاهش جرم کمک خواهد کرد و هم در عدم برگشت زندانی به زندان موثر خواهد بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 802447
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.