دکتر عبدالوهاب البرزی در آئین نکوداشت وی که از سوی بنیاد نخبگان فارس برگزار شد، افزود: عدم پیشرفتها با وجود پتانسیلها و هوش سرشار فرزندان ما، نشانگر ضعف در آموزش و تربیت است. در این خصوص باید از خانواده شروع کرد چرا که میزان یادگیری یک کودک از 2 تا 5 سالگی بیش از یادگیری در تمامی دوران دانشگاه است. کودکان را باید آزاد بگذاریم چرا که در این صورت میتوانند تفکر کنند. به والدین توصیه دارم اگر فرزندشان میخواهد بر روی دیوار خانه نقاشی کند امکان آن را برایش فراهم نمایند.
وی یادآور شد: باید بررسی نماییم که آیا مربیهای کودکستانهای ما توانایی نخبه پروری و آموزش مطلوب را دارند؛ در همین خصوص بهترین و باهوش ترین آدمها باید معلم شوند و به جای اجبار کودکان و نوجوانان به حفظ، آنها را متوجه عمق و روح مطالب کنند. دکتر البرزی گفت: اصلاح روشهای آموزش در مدارس و توجه بیشتر به معلمان ضروری است، چرا که تحقیقات ما به حدی نیست که بتواند دنیا را تغییر دهد؟ به منظور درست کردن این وضعیت باید سراغ آموزش برویم و وظیفه بنیاد نخبگان، پیداکردن راهی است که تونلهای فکری کودکان را به نحو مطلوب هدایت کند.
وی ادامه داد: در کشورهای دیگر می بینیم که طی 80 سال در مسیر توسعه تغییراتی داده اند اما ما در همان جایی که بودیم مانده ایم و اگر همچنان پاسخ چراها را خودمان پیدا نکنیم باز هم درجا می زنیم.
دکتر البرزی گفت: نخبگان باید شجاع باشند و تسلیم حرف های زور نشوند و در مقابل آن بایستند. مسئولان نیز باید با تلاش بیشتر برای تامین شرایط لازم، زمینه رسیدن به جایگاهی که باید را فراهم کنند.
وی یادآور شد: همیشه پای ما روی شانه پایدار اساتید بوده و من به عنوان یک شاگرد در مقابل آنها سر تعظیم فرود میآورم. از دانشجویانم که منبع انرژی من بودند، مادرم که منبع امید بود و از همسرم به عنوان اولین و آخرین عشقم که بدون او امکان موفقیت نبود، قدردانی میکنم. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: نمیدانم من کوچک در مورد مردی که واقعا بزرگ است چه بگویم اما دکتر البرزی نمونه سختکوشی و تعهد به کار و جزو پایه های اساسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. امیدوارم همیشه از راهنمایی های وی بهره ببریم.
دکتر علی بهادر خطاب به دانشجویان یادآور شد: از دکتر البرزی الگو بگیرید؛ او به این خاطر دکتر البرزی شد که خود را وقف کار کرده بود و بیشتر اوقات در بخش حضور داشت و به دانشجویان درس می داد و تعهد او مثال زدنی است.
وی گفت: دکتر البرزی همیشه به دنبال تغییر محیط بود و پروتکلهایی که سالها در کتاب ها بود را بومی و دگرگون کرد، این کار مهمی است که ما بلد نیستیم و فکر می کنیم آنچه که دیگران گفته اند حرف آخر است. وی نمونه استادی است و همیشه دانشجویان را تشویق می کند که مشکلات محیط خودشان را حل کنند، راحت طلبی در مورد او وجود ندارد و فعالیت های شبانه روز او قابل توجه است. دکتر البرزی کسی نبود که با کارهای نسنجیده امثال ما، کارش را ترک کند.
این فوق تخصص بیماریهای عفونی اطفال ادامه داد: امیدوارم که همه دانشجویان از خصوصیات دکتر البرزی درس بگیرند؛ همه جای دنیا او را روی سر میگذاشتند اما در ایران ماند و زحمت دانشگاه علوم پزشکی را کشید. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس هم تکریم از مقام علم را ضروری دانست و گفت: شاید اگر دکتر البرزی دیار را ترک میکرد به ظاهر جلوتر بود اما او ماند و اثرگذار بود؛ مشکلات، کمبودها و نارسایی ها باعث توقفش نشد.
پژوهش ادامه داد: افتخار به گذشته بسیار مطلوب است، اما صرفا بالیدن به گذشته، مشکلات را حل نمیکند و باید به دنبال رفع مسایل در حال حاضر هم باشیم.
مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان نیز با اشاره به پتانسیل های دانشگاه شیراز، گفت: دکتر البرزی به عنوان استاد این مرکز جامع علمی، نیروهای باارزشی را تربیت کرده و مرکز تحقیقات بالینی میکروب شناسی وی شهرت جهانی دارد. دکتر سهراب پور ادامه داد: کسب جایزه علامه طباطبایی، کشف روش های جدید و بومی درمانی از جمله درمان سالک احشایی قابل توجه است و در برخی کتب از دکتر البرزی به عنوان پدر این علم یاد شده است.
رئیس بنیاد نخبگان فارس هم گفت: بر اساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه؛ فردی باهوش، خلاق، متخصص و اثرگذار است و در همین خصوص تکریم از نخبگان و الگوبرداری از آنها اهمیت بسیاری دارد. دکتر حبیب شریف افزود: تاکنون از دکتر ملک حسینی، 4 شیمی دان و 3 هنرمند فارس تجلیل کرده ایم و در این مراسم نیز 43 سال خدمت خالصانه دکتر البرزی در حوزه سلامت کودکان و نونهالان این سرزمین را اجر می نهیم. وی گفت: تغییر در نگرش و نحوه درمان برخی بیماری ها، عشق به وطن و پیشرفت کشور و تواضع جزو خصوصیات دکتر البرزی است که باید برای همه به ویژه دانشجویان الگو باشد.
رئیس بخش میکروب شناسی و ویروس شناسی یکی از بیمارستان های استرالیا هم با اشاره به موفقیتهای بزرگ دکتر البرزی، گفت: ایشان با فعالیت درخصوص بیماری های سالک احشایی، سل و مننژیت باکتریایی، در زمینه تحقیقاتی و آموزشی بسیار فعال بوده و این پیشرفت ها بین المللی است.
پروفسور کی سن افزود: دکتر البرزی تاثیر بالایی در زمینه سلامتی کودکان، مبارزه با عفونت و بیماریهای مربوطه گذاشته و پژوهش هایی که وی انجام داده، بهبودهایی را در سلامتی کودکان هم در سطح کشور و هم در عرصه بین الملل به همراه داشته است.
مدیرعامل بیمارستان کوثر و رئیس هیات مدیره مجمع خیرین تامین سلامت فارس نیز یادآور شد: آدمهای بسیار باهوش ماندگارترند؛ یک نفر می تواند به دیگران کمک کند و فردی هم آزار دهد، یکی دیار خود را آباد می کند و دیگری ویران، برخی بر محیط اثر می گذارند و عده ای هم بود و نبودشان فرقی ندارد.
دکتر محمود تابنده گفت: دکتر البرزی فردی است که با خدمات و تاثیرگذاری خود نشان داد که مردم را دوست دارد و الگوپذیری از او بسیار مهم است.
دکتر کدیور یکی از دانشجویان سابق و همکار فعلی دکتر البرزی هم با اشاره به خصوصیات این استاد، یادآور شد: نگاه دکتر البرزی به مردم همیشه همراه با محبت، دوستی و رفاقت است و الگوبرداری از ایشان می تواند در زندگی بسیار کمک کننده باشد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز گفت: این مراسم برای پاسداشت نیم قرن تلاش دکتر عبدالوهاب البرزی جهرمی برگزار شده و این استاد با ایجاد مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی به فکر رفع مشکلات بیماران بوده است.
صحرائیان ادامه داد: خدمات ارزشمند دکتر البرزی هیچگاه از یادمان نمی رود و این خدمات چراغ راه جوانان خواهد بود. در این مراسم علاوه بر اهدای ارجنامه دکتر ستاری معاون علمی- فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، لوح تقدیر و هدایایی از سوی دانشگاهها، بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی به دکتر عبدالوهاب البرزی اهدا شد. ناهید بهمن بیگی دختر استاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر کشور که همسر دکتر البرزی است نیز در این آئین حضور داشت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 797928
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.