دکتر سعید البرزی روز چهارشنبه در حاشیه ششمین کنگره آسیایی اندومتریوز و کنگره بین المللی جراحی های کم تهاجمی در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه همچنان بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی خود را از توسعه علم دور نگه می دارند و به جراحی های بانوان به دیده سنت گرایانه می نگرند در حالکیه اکنون جراحی های کم تهاجمی عامل اصلی توسعه علم و ترویج معارف علمی به ویژه در حوزه زنان است.
وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در حوزه تخصصی بیماری های زنان گفت: امروزه افراد مختلف از شیوه جراحی های کم تهاجمی برای درمان و تشخیص بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند و در حال حاضر بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات زنان را نیز می‌توان به کمک روش لاپاراسکوپی تشخیص داد و درمان کرد.
رئیس گروه جراحی زنان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: قبل از جراحی لاپاراسکوپی پزشک باید فردی را برای انجام عمل انتخاب کند که واجد شرایط لازم بوده و دارای آمادگی باشد. بنابراین هر کسی که متقاضی این جراحی باشد را نمی توان بدون در نظرگرفتن شرایط بیمار لاپاراسکوپی انجام داد.در این زمینه پزشکان و متخصصین باید شرایط اجتماعی ، روحی و مسایل پیرامونی بیماران را مورد توجه قرار دهند .
وی بر لزوم استقبال بیشتر از لاپاروسکوپی و جراحی های کم تهاجمی در حوزه بیمار یهای زنان تاکید کرد و با برشمردن این اعمال جراحی گفت : در این روش جراحی برشی در پوست صورت نمی گیرد به همین دلیل بافت های عصبی صدمه ندیده و تحریک نمی شوند. بنابراین فرد بعد از لاپاراسکوپی درد کمتری را نسبت به جراحی های دیگر احساس می کند.
البرزی اضافه کرد : ایجاد سوراخ های به اندازه یک سانتیمتر در قسمت تحتانی شکم آغاز عمل جراحی کم تهاجمی است ، بنا بر این جسم خارجی از طریق دست وارد شکم نمی شود و امکان ابتلا به عفونت را برای فرد ایجاد نمی کند.
این استاد دانشگاه کوتاه تر بودن دوره بهبودی را از دیگر مزایای جراحی های کم تهاجمی در بانوان ذکر کرد و گفت :کمک به تشخیص و درمان نازایی در زنان ، رفع اختلالات در رحم مانند چسبندگی رحمی و تشخیص و درمان پاتولوژیک در لگن و سایر بیماری های زنان از دیگر مزایای این نوع اعمال جراحی است.
متخصص جراحی زنان و نازایی و فوق تخصص لاپاراسکوپی و جراحی های کم تهاجمی در ادامه اظهار کرد: شیراز جایگاه ویژه درانجام جراحی های کم تهاجمی دارد و می تواند در تولید علم و توسعه اعمال جراحی کم تهاجمی بانوان در مجامع علمی حرف برای گفتن داشته باشد.
ششمین کنگره آسیایی اندومتریوز و همچنین کنگره بین المللی جراحی های کم تهاجمی روز چهارشنبه با حضور متخصصان و استادان دانشگاه از 6 کشور جهان در شیراز گشایش یافت.
6113/ 2027
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.