مصیب امیری با اشاره به اینکه دو پروژه مهم و بزرگ گردشگری شیراز به بخش خصوصی واگذار شد، گفت: طرح ساخت باغ موزه مشاهیر شیراز به مدت زمان 3 سال به روش Bot در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.
به گفته وی، با واگذاری این پروژه بزرگ، بخش خصوصی به مدت 13 سال و نیم از فضای تجاری و پارکینگ بهره برداری خواهد کرد و موزه نیز در اختیار میراث فرهنگی قرار می گیرد.
امیری درخصوص پروژه باغ موزه مشاهیر گفت: پروژه باغ موزه مشاهیر، بخشی از طرح توسعه حافظیه است که کاربری فرهنگی و گردشگری دارد .
وی ادامه داد: در طراحی پروژه، ایجاد نارنجستان و ساخت و نصب مجسمه و تندیسها و سردیسهای بزرگان ادب و فرهنگ ایران و جهان، پیشبینی شده است واین پروژه مشتمل بر 48 باغ چهارنارنج است که هدف معرفی 48 تن از مشاهیر ادبی، فرهنگی و هنری ایران و جهان را دنبال میکند .
به گفته امیری طرح باغ موزه مشاهیر به معرفی ۴۸ نفر از بزرگان ادبی ایران و جهان همتراز با حافظ مانند سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، مولانا، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور و دانته میپردازد و موزه منطقهای با کاربری معرفی تاریخ و تمدن، فرهنگ، اقلیم، اشیا و دورههای تاریخی استان فارس به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت وگو به واگذاری مرکز فرهنگی سعدی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و با رقم 6 میلیارد تومان به
بهره بردار بخش خصوصی واگذار شد که در مدت 2 سال ساخته شود.
امیری ادامه داد: در این واگذاری نیز تنها قسمت های خدماتی و تجاری در اختیار بهره بردار در مدت زمان مشخص قرار خواهد گرفت.
وی درخصوص جزئیات این مرکز نیز گفت: مرکز سعدی شناسی شیراز در راستای فعالیت های پژوهشی ، معرفی شخصیت و آثار دانشمند ارزنده شیخ اجل سعدی شیرازی ساخته می شود .
به گفته وی مرکز فرهنگی سعدی شناسی به مساحت دو هزار و ۷۰۰ مترمربع در یک طبقه شامل آمفی تئاتر، فضاهای پژوهشی - اداری، کتابخانه و ... احداث میشود.
مدیر کل میراث فرهنگی فارس افزود : این مرکز در کنار پروژه های باغ موزه مشاهیر و موزه منطقهای فارس در شیراز و همچنین پروژه بزرگ موزه پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین پروژه های عمرانی استان و کشور محسوب
می شود.
امیری با بیان اینکه مرکز فرهنگی سعدی شناسی به دلیل قرار گرفتن در مجاورت آرامگاه سعدی و جلوگیری از تأثیر منفی بصری بر محوطه و ساختمان آرامگاه ، پروژه در زیر زمین اجرا و بام آن نیز بصورت بام سبز احداث خواهد شد، گفت: ساخت این مرکز هیچگونه آسیبی از نظر منظر فرهنگی و تاریخی برای معماری آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی ندارد و این مرکزدر ضلع شمالی آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی در حال ساخت است .
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه این گفت وگو از واگذاری 27 خانه تاریخی شیراز در بافت تاریخی این شهر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: 2 سال و نیم قبل در قالب یک تفاهم نامه با شهرداری، 27 خانه تاریخی در شیراز در اختیار این نهاد قرار گرفت که متاسفانه این تفاهم نامه لغو گردید و در حال حاضر این خانه ها به بخش خصوصی واگذار می شود.
وی اضافه کرد: نیمه آذرماه تکلیف این خانه های میراثی مشخص خواهد شد که طبق برنامه ریزی ها، برآورد هزینه واگذاری به مدت بیش از 22 سال، 33 میلیارد تومان می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: این بناهای تاریخی (27 خانه در بافت تاریخی شیراز) طبق پیشبینی ها و براساس طرح های موجود به مراکز فرهنگی، هتل، زائرسرا، موزه و فضایی برای ارائه صنایع دستی و موزه تبدیل
می شود.
امیری همچنین تاکید کرد: بی شک با واگذاری پروژههای نیمه تمام به بخش خصوصی و اتمام آنها طی 2 تا 3 سال آینده، شاهد تحول بزرگی در حوزه گردشگری شیراز خواهیم بود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 794716
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.