اینجا قلات سورمق (سورمه) در شهرستان نی ریز است؛ محوطه ای که به دلیل اهمیت و ارزش های تاریخی و فرهنگی 3 ماه قبل در فهرست ملی جای گرفت و تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 از کتاب پنجم قانون مجازات های اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تائید و نظارت این سازمان خواهد بود.
اما این روزها به واسطه فعالیت معدن و برداشت بی رویه سنگ، این محوطه تاریخی در حال نابودشدن است و چنانچه این روند تا دوماه دیگر که مهلت فعالیت معدنی در منطقه به پایان می رسد، ادامه یابد، هیچ اثری از قلعه و محوطه 9 هزار ساله باقی نمی ماند.
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبرجنوب»، قلات سورمق (سورمه) در شهرستان نی ریز بخش مرکزی دهستان رستاق و در فاصله یک کیلومتری روستای حسین آباد سورمق قرار گرفته است، محوطه ای که قدمتش به عصر نوسنگی، دوره های اشکانی و ساسانی و اسلامی برمی گردد و به شماره 31783، اول مردادماه امسال در فهرست ملی قرار گرفته است اما به اعتقاد تنی چند از فعالین حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نی ریز، این محوطه تاریخی در معرض نابودی کامل است و جا دارد مسئولین مربوطه نسبت به حفاظت از این محوطه، اقدامات لازم را انجام دهند !به گفته آنها عمده مشکل این محوطه به فعالیت معدن سنگی برمی گردد که از سال 1390 شروع به کار کرده و از منطقه به برداشت سنگ پرداخته و این در حالی است که بهره بردار مجموعه از میراث فرهنگی استعلام نگرفته و استعلام های قبلی نیز مربوط به مناطق خارج از محدوده تاریخی است . گفتنی است مجوز بهره برداری این معدن تا دوماه دیگر به پایان می رسد و قرار بوده که برداشت سنگ به سمت آثار تاریخی پیش روی نداشته باشد، اما هم اکنون برداشت بی رویه سنگ از ضلع شرقی که بقایایی از قلعه تاریخی وجود دارد نیز آغاز شده و به گفته حسن مرادی باستان شناس، قسمت های عمده ای از دیوار شرقی قلعه نیز در حال پاک شدن است .
وی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برداشت سنگ از قسمتهای مختلف این محوطه تاریخی درحال انجام است افزود: متاسفانه با برداشت های بی رویه، سنگ های قسمت شرقی دیواره سنگی محوطه تاریخی از بین رفته است.
مرادی اضافه کرد: قلات سورمق یکی از باارزش ترین و مهمترین آثار تاریخی در منطقه است که حدود 400 در 200 متر وسعت دارد و در واقع 100 متر از سطح دشت نیز بالاتر است.
این دانشجوی دکترای باستان شناسی از وجود بقایایی از دیوارهای سنگی قلعه و دو آب انبارو بقایای باستان شناسی در این محوطه تاریخی خبر داد و افزود: در قلات سورمق چندین محوطه تاریخی و قلعه وجود دارد که قدمت آنها به 9 تا 7 هزار سال قبل برمی گردد که آثاری از سکونت در دوره های اشکانی، ساسانی و اسلامی نیز در منطقه دیده شده است.
مرادی با تاکید بر اینکه : طبق شواهد موجود، از 9 هزار سال قبل تا قرن 10 هجری قمری نیز در منطقه سکونت وجود داشته است افزود: با توجه به آثار کشف شده، این قلعه تاریخی کاربری نظامی داشته و برای حفاظت از منطقه برروی برجستگی دشت (کوه) ساخته شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر قلات سورمق در فهرست ملی به ثبت رسیده اما رفتارها و نحوه حفاظت از آن در شأن اثر نیست.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 794698
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.