استان فارس از دیرباز یکی از استانهای صاحب نام در عرصه صنایع دستی است و از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور 120 رشته، یعنی به طور تقریبی نیمی از رشتههای موجود در صنایع دستی کشور در این استان وجود دارد، اما بررسی صادرات این محصولات در 6 ماه نخست سالهای 94 تا 96 نشان میدهد که بازار صادرات صنایع دستی ثبات چندانی ندارد.
براساس گفتوگوی تسنیم با حیدرعلی زاهدیاننژاد، معاون صنایع دستی استان فارس میزان صادرات صنایع دستی استان در 6 ماه نخست سال 95 به طور تقریبی 4 برابر مدت مشابه در سال 94 بوده اما این میزان در همین بازه زمانی امسال کاهش چشمگیری داشته است.
معاون صنایع دستی استان فارس فاکتورهای مختلفی را برای کاهش صادرات صنایع دستی در 6 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته عنوان میکند که مهمترین آن را کاهش تقاضا از سوی بازارهای هدف میداند اما چرایی این کاهش تقاضا نکتهای است که زاهدیاننژاد آن را موکول به زمان دیگری میکند.
به گفته وی باید بررسیهای بیشتری صورت گیرد تا مشخص شود که چرا این کاهش صادرات در 6 ماه نخست امسال رخ داده است و معاونت صنایع دستی استان فارس این موضوع را بررسی و نتیجه را پس از بررسی اعلام میکند.
سلمان گورنگی، رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان فارس علت را منحصر به داخل کشور نمیداند، وی معتقد است کاهش قدرت خرید مردم در کشورهای اروپایی میتواند یکی از دلایل کاهش میزان صادرات صنایع دستی فارس باشد.
وی رقابتپذیری کشورهای رقیب را عامل دیگری برای این امر میداند و میگوید: در گذشته رقابت جدی میان صنایع دستی ایرانی و صنایع دستی دیگر کشورها وجود نداشت اما امروز کشورهایی مانند نپال، پاکستان، چین و دیگر کشورهای آسیایی با موادی ارزانتر اقدام به تهیه صنایع دستی مشابه ایرانی میکنند. گورنگی نیز تاکید میکند که این دلایل محتمل است و نمیتوان با قطعیت در این زمینه اظهارنظر کرد.
رئیس اتحادیه تعاونیهای صنایع دستی استان فارس البته بر یک نکته نیز تصریح میکند و آن اینکه صنایع دستی به ویژه در استان فارس هنوز با شیوههای سنتی عرضه میشود به همین دلیل نمیتواند سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی کسب کند.
به گفته وی صنایع دستی به ویژه در استان فارس به طراحی خلاق نیاز دارد و علاوه بر آن تولیدات صنایع دستی در استان فارس فاقد بستهبندی است، همین امر سبب شده که سهم صنایع دستی در بازار جهانی کاهش یابد.
محمد امین، عامل توسعه خوشه فرش فارس و دبیر خوشههای فرش کشور نیز از کاهش سهم فرش دستباف در بازارهای جهانی سخن میگوید که براساس صحبتهای وی از 70 درصد به 25 درصد رسیده است. وی این موضوع را یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف میداند که در استان فارس نیز نمود داشته است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 792477
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.