دکتر بهمن ناظم زادگان سه شنبه همزمان با روز جهانی دیابت درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:دراستان فارس با همکاری پزشک خانواده و در قالب یک طرح 150 بیمار دیابتی شناسایی شده است.
وی ادامه داد:‌برآوردها نشانگر آن است که بسیاری از افراد از دیابت خود خبر ندارند ، بنا بر این تعداد افراد مبتلا به دیابت باید بیشتر از این تعداد باشد.
وی با بیان اینکه همه افرادی که مشکوک به فشار خون و چاقی هستند یا تحرک چندانی ندارند باید آزمایش های مبنی بر تشخیص دیابت را انجام دهند.
ناظم زاداگان بیان کرد:‌پزشک خانواده در استان فارس با تشکیل پرونده الکترونیک و با ثبت موارد در سامانه سیب برای این افراد برنامه مشخصی تعیین می کند، طبق این برنامه همه افراد بالای 40 سال مورد پایش قرار می گیرند.
وی گفت : افرادی که در دو آزمایش خون دارای قند خون بیشتر از 126 باشند احتمال ابتلا به دیابت دارند ، این افراد باید تحت نظر پزشک خانواده و مشاوران تغذیه سبک زندگی خود را تغییر دهند ، کم تحرکی ، چاقی ، استفاده از دخانیات، مصرف غذاهای چرب و استفاده بی رویه از فست فودها عامل اولیه ابتلا به دیابت است.
مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه دیابت، یکی از شایع ‌ترین بیماری‌ های مزمن است که بشر را گرفتار کرده و هزینه های هنگفتی برای خانواده ها و دولت دارد گفت : مجمع عمومی سازمان ملل در 20 دسامبر 2006 میلادی، با تصویب قطعنامه برجسته و منحصر به فرد، دیابت را یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت معرفی کرد که خانواده‌ ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه هستند .
وی ادامه داد: بر اساس قطعنامه سازمان ملل، چهاردهم نوامبر مصادف با بیست و سوم آبان، روز جهانی دیابت اعلام شد که این سازمان با پذیرش روز جهانی دیابت و برجسته کردن خطرات جهانی این بیماری، تعهد خود را برای مبارزه با دیابت نشان داده است.
او ادامه داد: هر سال شعار خاصی برای این روز در نظر گرفته می ‌شود که با توجه به نقش اصلی بانوان در ایجاد و اصلاح شیوه زندگی و ارتقای سلامت خانواده و جامعه، شعار روز جهانی دیابت امسال، با هدف تمرکز و توجه به سلامت این گروه، 'دیابت و زنان' انتخاب شده است.
مدیرگروه بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، اضافه کرد: بر اساس گزارش فدراسیون بین المللی دیابت، در حال حاضر بیش از 199 میلیون زن مبتلا به دیابت در جهان وجود دارد، که این تعداد تا سال 2040 میلادی، به 313 میلیون نفر افزایش پیدا می کند، همچنین از هر پنج زن مبتلا به دیابت، دو نفر در سن باروری هستند و نیمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، در طول پنج تا 10 سال پس از زایمان، به بیماری دیابت نوع دو مبتلا می شوند و تمام این عوارض، باعث شده که دیابت، نهمین عامل مرگ زنان در سطح جهان باشد و در هر سال، باعث مرگ دو و یک دهم میلیون زن در جهان شود.
ناظم زادگان، بیان کرد: از آنجا که تا 70درصد موارد ابتلا به دیابت نوع دو، می تواند با اصلاح شیوه زندگی پیشگیری شود، توانمندسازی بانوان و دختران با دسترسی آسان و عادلانه به دانش و منابع، ارتقای سواد سلامت، بهبود تغذیه و فعالیت بدنی، بهبود خدمات به بانوان مبتلا به دیابت و تشخیص به موقع و مراقبت دیابت بارداری، به عنوان اولویت های سیستم سلامت مطرح هستند.
او افزود: در سال 2003 میلادی، تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان، 194 میلیون نفر تخمین زده می‌ شد که پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال 2025، در نتیجه طولانی شدن عمر مفید افراد، شیوه زندگی بی‌ حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهای رژیم غذایی، به 333 میلیون نفر برسد.
نخستین بار در سال 1991با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت(WHO) ، چهاردهم نوامبر، سالگرد تولد ' فردریک بانتینگ' کاشف انسولین، به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است و هدف از نامگذاری چنین روزی، افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علت ها، پیامدها، پیشگیری و درمان این بیماری است.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.