به گزارش خبرنگار ایرنا، آمارها نشان می دهد که در طول سال، بسیاری از هموطنانمان بر اثر بی احتیاطی و بی توجهی به اصول ایمنی و استفاده نادرست از وسایل مولد گرما، جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که مسئولان و کارشناسان بارها نسبت به خطر مسمومیت با این گاز خطرناک که قاتل خاموش نامیده می شود، هشدار داده اند.
با وجود این هشدارها باز شاهد هستیم و در اخبار می شنویم که قاتل خاموش جان چند عضو یک خانواده را گرفت، گاز منوکسید کربن زوج جوانی را به کام مرگ فرستاد، روشن کردن زغال یا اجاق مسافرتی (پیک نیک) در چادر مسافرتی جان چند مسافر را گرفت و موارد مشابه جبران ناپذیری دیگر.
بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، سال 95 در این استان 14 نفر و در هفت ماه نخست امسال نیز 6 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند.
استفاده از بخاری های استاندارد مجهز به سیستم ods و حسگرها (سنسور) و سپردن کار راه اندازی این بخاری ها اعم از گازسور ونفت سوز به افراد متخصص از جمله مواردی است که کارشناسان خواستار رعایت آنها از سوی شهروندان هستند.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، ضمن هشدار به خانواده ها در مورد جدی گرفتن خطر مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: منوکسید کربن گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که در اثر سوختن ناقص تمام سوخت های آلی مانند گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب حاصل می شود.
محمد رضا عالی منش در گفت و گو با ایرنا افزود: این گاز را که به آن قاتل خاموش هم می گویند، 200 برابر راحت تر از اکسیژن با گلبول های قرمز ترکیب می شود و سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.
وی ادامه داد: وسایلی از جمله بخاری، اجاق گاز، شومینه و آبگرمکن هایی که دارای مشکل و نقص باشند و درست کار نکنند، این گاز را تولید و در هوا منتشر می کنند.
او اضافه کرد: این گاز از طریق استفاده از پیک نیک در داخل فضاهای بسته، استفاده از بخاری های بدون دودکش در فضاهایی که مجهز به سامانه تهویه نیست و حتی از طریق اگزوز خودرو نیز تولید می شود.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، در مورد نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن هم گفت: علائم مسمومیت با این گاز بسیارشبیه علائم سرمایه خوردگی یا آنفولانزاست وافرادی که دچاراین مسمومیت می شونددر مراحل اولیه تصور می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند.
به گفته عالی منش، علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، ضعف جسمانی، سرگیجه، بیقراری، تهوع، استفراغ، خمیازه کشیدن های بیش از حد، حالت خواب آلودگی شدید، کاهش دید، خستگی و کاهش قدرت عضلانی است.
او اضافه کرد: چنانچه افراد در این مرحله متوجه خطر مسمومیت شوند می توانند با خارج شدن از فضای آلوده از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کنند.
وی، کبودی دست، کبودی دور لب ها، نوک انگشتان و تنگی نفس را هم از علائم مرحله پایانی یا نزدیک به مرگ در اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن دانست.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس بیان کرد: تمام افراد به نوعی در معرض خطر مسمومیت با این گاز قرار دارند اما کودکان، افراد سالخورده و بانوان باردار جزو گروه آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتر هستند و علائم مسمومیت در آنها با سرعت و شدت بیشتری ایجاد می شود.
عالی منش افزود: در صورت مواجه شدن با افرادی که به وسیله گاز منوکسید کربن دچار مسمومیت شده اند، باید ضمن حفظ خونسردی بی درنگ با مرکز اورژانس 115 تماس گرفته و تا رسیدن تکنسین های اورژانس، فرد مسموم را از محیط آلوده خارج و به هوای آزاد منتقل کنیم.
او اظهار کرد: پس از انتقال فرد مسموم از محیط آلوده که مهمترین اقدام پیشگیرانه محسوب می شود، باید یقه پیرآهن، کمربند و لباس های تنگ افراد مسموم را باز کرده و در صورت امکان اکسیژن به فرد مسموم داده شود.
وی ادامه داد: در صورتی که فرد مسموم دچار استفراغ شد باید راه دهان و بینی او را برای تنفس باز نگاه داریم.
عالی منش، در مورد راه های پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن اظهار داشت: استفاده از وسایل مولد گرمای استاندارد، کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری، عدم استفاده از لوله های آلومینیومی آکاردئونی به دلیل آسیب پذیربودن آنها و استفاده از کلاهک های مخصوص دودکش از بهترین این راههاست.
او اضافه کرد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی بوده و چنانچه رنگ شعله آنها قرمز، زرد و یا نارنجی باشد حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط وجود دارد و باید هرچه زودتر این نقص برطرف شود.
عالی منش افزود: باید از نصب آبگرمکن در حمام و روشن گذاشتن شعله های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم کردن محیط جدا خودداری شود.
وی گفت: اگر قصد گرم کردن فضا با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی داریم، درزبندی و بستن منافذ برای جلوگیری از اتلاف حرارت بلامانع است اما در صورتی که از بخاری های گازسوز یا نفت سوز استفاده می کنیم حتما باید یک تهویه از طریق در یا پنجره ایجاد شود.
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس، روشن بودن طولانی مدت آبگرمکن های دیواری گازسوز را خطرناک دانست و افزود: استفاده از این آبگرمکن ها در فضاهای بسته یا مکان های فاقد جریان هوا مجاز نیست.
او گفت: هر وسیله گاز سوز باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد و اگر دودکش بعد از روشن شدن بخاری داغ شد این نشان دهنده کارکرد مناسب آن است اما اگر دودکش سرد باشد باید فورا نسبت به رفع نقص آن اقدام شود.
وی از شهروندان خواست که هرگونه سرویس و نصب وسایل و تجهیزات مولد گرما و گازسوز را به سرویس کاران مجاز واگذار کنند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس هم به ایرنا گفت: شهروندان توجه داشته باشند که برای گرم کردن فضای خانه و سایر فضاها و محیط ها حتما از بخاری هایی استفاده کنند که نشان استاندارد داشته باشد.
مرتضی رهنما افزود: البته این بدان معنا نیست که بخاری های استاندارد هیچگونه خطری به دنبال ندارد بلکه شهروندان باید در استفاده از همین بخاری ها نیز اصول ایمنی را کاملا رعایت کنند.
او اظهار کرد: با توجه به شروع فصل سرما و راه اندازی بخاری ها در منازل، رعایت این نکته که حتما از تجهیزات استاندارد استفاده شود امری ضروری است.
وی ادامه داد: وسایل مولد گرمای گاز سوز از جمله بخاری با توجه به حساسیت آنها از جمله کالاهای مشمول استاندارد اجباری است و باید درهنگام خرید به استاندارد بودن آنها توجه کامل شود.
رهنما اضافه کرد: بخاری های گازسوز باید مجهز به حسگر (سنسور) حرارتی حساس به اکسیژن (ODS) باشد و سیستم تنظیم فشار گاز (گاونر) آن نیز به درسی عمل کند.
وی، استفاده از دودکش را برای تمام بخارهای گازسوز ضروری دانست و افزود: آن دسته از بخاری هایی هم که بدون دودکش هستند باید علاوه براستاندارد بودن، درمحیط های باز مورد استفاده قرار گیرند.
رهنما ادامه داد: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی فارس بر فروشگاه های عرضه این گونه محصولات نظارت کامل دارد و درصورت مشاهده موارد غیر استاندارد نسبت به جمع آوری آنها اقدام خواهد کرد.
رهنما از مردم خواست در صورت مشاهده تولید و یا عرضه وسایل گاز سوز بدون نشان استاندارد و یا آدرس سازنده آن، مراتب را به اداره کل استاندارد گزارش دهند و برای اطمینان از اصالت کالا کُد 10 رقمی زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال و پس از اطمینان از اصالت کالا اقدام به خرید کنند.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.