به گزارش ایرنا، به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره بار و مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس، کمبود تولید موجب افزایش قیمت این محصول صیفی خوش رنگ شده و با افزایش تولید، قیمت گوجه فرنگی در روزهای آینده روند رو به کاهش خواهد داشت.

** هدف اشباع بازار و کاهش نرخ است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شیراز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: از ابتدای هفته جاری (بیستم آبان) موضوع نرخ گذاری گوجه فرنگی، آزاد گذاشته شد و این کار بر اساس صورتحساب (فاکتور) روزانه محاسبه می شود.
جواد عدلو افزود: این اقدام با این هدف صورت گرفته که بازار از این محصول اشباع شود و به تبع آن قیمت کاهش یابد.
او گفت: پیش بینی می شود با عرضه محصول تولیدی استان بوشهر، ظرف 2 هفته آینده از قیمت این محصول در بازار شیراز کاسته شود.
وی ادامه داد: هم اینک هر کیلوگرم گوجه فرنگی در میدان تره بار شیراز بین 26 هزار ریال تا 29 هزار ریال عرضه می شود و این محصول در مغازه های این شهر با نرخ 30 هزار ریال به فروش می رسد.

** افزایش قیمت در شرایط کنونی طبیعی است
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم به ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه هم اکنون محصول گوجه فرنگی هیچیک از مناطقی که در تولید این محصول فعالیت دارند به بازار عرضه نشده، افزایش بهای آن امری طبیعی است.
هدایت الله رحیمی افزود: در سال های پیشین قیمت گوجه فرنگی حتی به ازای هر کیلو 50 هزار ریال هم رسید اما امسال با توجه به مدیریتی که در این مورد اعمال شده پیش بینی می شود بهای آن حداکثر به 35 هزار ریال برسد.
وی، کاهش تولید و اتمام فصل برداشت گوجه فرنگی را دلیلی بر افزایش قیمت این محصول دانست و گفت: بی شک این افزایش بها مقطعی است و در نیمه دوم آذر 96 که محصول مناطق گرمسیری از جمله شهرستان های لار و لامرد در استان فارس و استان های بوشهر و بندرعباس به بازار عرضه شود، قیمت این محصول کاهش خواهد یافت.
به گفته رحیمی، با در نظر گرفتن هزینه نگهداری کشت خارج از فصل و سود سرمایه که به هزینه های دیگر اضافه می شود، افزایش قیمت امری طبیعی است و این روند در تمام کشورها متداول است و از سوی دیگر در مقطعی که تولید تمام می شود، قیمت ها افزایش می یابد.
او بیان کرد: در شرایط کنونی، تولید گوجه فرنگی گلخانه ای و ذخیره شده در انبارها نیاز بازار را تامین می کند.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین در مورد قیمت مرغ در این استان گفت: با مدیریتی که در این مورد اعمال شده، بهای مرغ در یک سال و نیم گذشته در فارس با ثبات بوده و اکنون قیمت این مواد پروتئینی هر کیلو 75 هزار ریال تعیین شده که متوسط استان 72 هزار ریال و زیر قیمت مصوب است.
9873 /6118/ 2027
گزارشگر: محمد امین افشارپور ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.