به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، در مراسمی باحضور مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیری مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس و جمعی از هنرمندان و علاقمندان به هنرآیینی تعزیه از جدیدترین اثر تعزیه پژوهی باعنوان «روایت اول تعزیه درمنطقه تراکمه» به نویسندگی سیدابوالحسن عمرانی رونمایی شد. 

مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس با اشاره به اهمیت هنر آیینی تعزیه و تاثیر آن برمخاطبان، نسبت به ضرورت فعالیت های پژوهشی به عنوان پشتوانه علمی تعزیه و تعمیق محتوای سوگواره‌های تعزیه تاکید کرد. 

سیدابوالحسن عمرانی پژوهشگر تعزیه و نویسنده کتاب روایت اول تعزیه درمنطقه تراکمه نیز ضمن تأکید براهتمام بیشتر مسئولان فرهنگی کشور در جهت تقویت و معاضدت هنربومی تعزیه، گفت: برگزاری مجالس تعزیه خوانی، علاوه براقامه عزای حضرت سیدالشهدا یکی از راهکارهای گسترش پیام حماسه عاشورا و تبیین تاریخ مصور کربلا با استفاده از زبان هنر به شمار می آید .  

وی خاطرنشان کرد: تعزیه با به همراه داشتن زوایای مختلف از جمله جنبه‌های تاریخی، حماسی، ادبی، هنری و با زبان شعر و نظم، مخاطبان را در سطوح متعدد اجتماعی و تحصیلی با خود همراه و به دلیل دارا بودن ساختار نمایشی، تنوع محتوا و مضمون ، پیام خود را به نحوی گویاتر به مخاطبان منتقل کرده است. 

عمرانی افزود: یکی از مهمترین اهداف تدوین و انتشار این دفتر، انتقال فرهنگ، سنت، آداب و آیین و رسوم مذهبی پیشینیان بارویکرد تبیین و بررسی جایگاه متعالی و زوایای متعدد و متنوع هنرآیینی تعزیه، ارائه گزارشی مختصر از ساختار تعزیه منطقه جنوب فارس و اطلاع رسانی نسبت به عملکرد سالهای اخیر پیرامون شیوه های معرفی تعزیه، به نسل معاصر است.

«روایت اول تعزیه در منطقه تراکمه»، همانند دو اثر دیگر نویسنده در حوزه تعزیه، یعنی «تعزیه و تلویزیون» و «تعزیه و سووشون» بوسیله انتشارات بین المللی نوید شیراز منتشر شده است. 

مراسم رونمایی از این کتاب، همزمان با افتتاح نمایشگاه عکس تعزیه با عنوان «جزرو مد خاک» در نگارخانه ملی فارس در شیراز برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.