برخی از زوجین مایلند حتی جنسیت اولین فرزند خود را هم تعیین کنند، عدهای نیز برای بارداریهای دوم و سوم و چندم خود به سراغ مراکز سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین رفته و با مراجعه مکرر به این مراکز به دنبال جنسیت دلخواه خود می روند.
به باور برخی متخصصان زنان با پیشرفت تکنولوژی و دستاوردهای علم پزشکی تعیین جنسیت جنین امروزه کار دشواری نیست و تنها به بودجه خانواده ها بستگی دارد؛ هر چند که استفاده از این تکنیک ها ارزان نیست اما امروزه به راهی برای تحقق آرزوهای بسیاری از خانواده های ایرانی تبدیل شده و این مسیر را برای خانواده هایی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند هموار کرده است.
بر اساس تحقیقات میدانی، هزینه هر سونوگرافی در مراکز دولتی زیر50 هزار تومان و در مراکز خصوصی 150 هزار تومان میباشد. هزینه سونوگرافی 3 بعدی و 4 بعدی که تنها در مراکز خصوصی انجام می شود نیز بین 250 هزار تا 300 هزار تومان در نوسان است که تنها افراد متمول جامعه از خدمات سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی استفاده می کنند.
نگاه این قشر به انجام این نوع سونوگرافی تشریفاتی است و برای پر کردن و تکمیل آلبوم خاطرات دوران بارداری و زایمان خود مکرراً اقدام به انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی می کنند و دیگر از جنبه الزام پزشکی خارج شده است.
در همین رابطه متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی در گفتوگو با خبرنگار «خبرجنوب» با اشاره به برخی توصیهها برای تعیین جنسیت جنین گفت: توصیه برخی افراد به زوجین مبنی بر استفاده از رژیم غذایی و یا ... برای تعیین جنسیت جنین هیچ گونه جنبه علمی ندارد و این موارد توصیه نمیشود.
دکتر صدیقه عمویی افزود: تنها در صورتی که در خانوادههای زوجین سابقه ناهنجاری ژنتیکی وابسته به جنس وجود داشته باشد پزشکان توصیه به انجام آزمایشهای PJD (تشخیص ژنتیکی قبل از انتقال جنین) و یا IVF (لقاح خارجی) میکنند.
وی گفت: توصیههای غیرکارشناسی مبنی بر تعیین جنسیت جنین تنها میتواند موجب از دست رفتن فرصتهای طلایی برای بارور شدن زوجین شود.
در ادامه کارشناس مامایی و اولین مجری زایمان در آب در جنوب کشور نیز در گفت و گو با «خبرجنوب» گفت: استاندارد استفاده از سونوگرافی در دوران بارداری در جهان 3 تا 4 مرتبه است اما در صورت بروز علائم خطر، به تشخیص پزشک، سونوگرافی در شرایط ویژه نیز انجام میشود.
دکتر مریم فخار با اشاره به خطرات ناشی از سونوگرافی در دوران بارداری برای جنین اظهارداشت: افراط در سونوگرافی باعث ایجاد استرس در جنین می شود.
وی افزود: براساس مقاله های علمی، عوارض ناشی از سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی بسیار شدیدتر است و باعث کاهش شنوایی جنین شده و انجام آن توصیه نمیشود.
فخار با بیان این که سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تنها برای تشخیص اختلالات و ناهنجاریهای جنین باید انجام شود، گفت: متاسفانه این نوع سونوگرافی به دستاویزی برای خانواده های ثروتمند تبدیل شده و جنبه تشریفاتی پیدا کرده است به نحوی که زنان باردار طبقه مرفه برای تکمیل و پر کردن آلبوم خاطرات دوران بارداری و زایمان خود با صرف هزینههای گزاف اقدام به انجام سونوگرافی سه بعدی و 4 بعدی میکنند و به گونه ای این نوع سونوگرافی را از بعد پزشکی خارج کرده اند که علاوه بر ایجاد استرس در جنین، باعث کاهش شنوایی نوزاد نیز می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775000
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.