دکتر عبدالرضا وفا با بیان این که عمده این تخلفات از سوی رستورانهای بین راهی صورت می گیرد افزود: در این مدت نزدیک به 75 پرونده تخلف بهداشتی در خصوص عرضه فرآورده های خام دامی مانند گوشت، مرغ، ماهی و میگو تشکیل شده است که تعدادی به مراجع قضایی ارجاع داده شد.
وی بیان داشت: با وجود این که نیروی کافی برای بازرسی از 1500 رستوران و بیرون بر فعال در سطح شهر شیراز نداریم اما بازرسان اداره دامپزشکی شیراز به صورت مستمر از رستوران های بزرگ سطح شهر و غذاخوریهای بین راهی در محورهای شیراز بازدید می کنند.
رئیس اداره دامپزشکی شیراز با تاکید بر این که گوشت های کشف شده فاسد عمدتاً مربوط به دام های بیمار و کشتارهای غیرمجاز است گفت: برخی سودجویان برای سود بیشتر خود، دام های بیمار را از دامداری ها با قیمت بسیار پایین می خرند و با اضافه کردن پیاز و ادویه به گوشت، آن را به مشتریان می فروشند.
دکتر وفا افزود: با توجه به وجود 3 هزار دامداری در سطح شهرستان شیراز و کمبود نیروی انسانی، امکان بازرسی از تمامی دامداری ها و ثبت تخلف آن ها وجود ندارد.
وی همچنین به کشتار و عرضه غیرمجاز گوشت در برخی نقاط اشاره کرد و ادامه داد: فروش گوشت و کشتار غیرمجاز در قصابی های خارج از شهر معضلی است که باعث شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام می شود.
رئیس اداره دامپزشکی شیراز اضافه کرد: با توجه به نظارت های اداره دامپزشکی میزان کشتار و عرضه گوشت ناسالم و غیرمجاز در محور بید زرد 50 درصد کاهش یافته است.
دکتر وفا با بیان این که فروش دام در کنار خیابان نوعی دست فروشی محسوب می شود، افزود: طبق قانون، شهرداری متولی پیگیری فروش دام در کنار خیابان است چرا که دامپزشکی امکانات و اعتبارات لازم برای مقابله با این معضل را ندارد.
وی، کشتار غیرمجاز دام و طیور و فروش مرغ زنده درشیراز را یکی از تهدیدهای سلامتی دانست و گفت: مردم معتقدند دامی که جلوی چشم آن ها ذبح می شود مشکلی ندارد در حالی که بیمار بودن دام را مردم نمی توانند تشخیص دهند و دام بیمار علائمی ندارد که برای خریداران قابل مشاهده باشد.
رئیس اداره دامپزشکی شیراز اضافه کرد: درسیستم حمل و نقل گوشت از کشتارگاه به قصابی ها باید از خودروهای مجهز با امکانات مختص حمل گوشت استفاده کرد.
دکتر وفا بیان داشت: روز گذشته 5 قصابی غیرمجاز در بولوار خلیج فارس و 6 قصابی غیرمجاز در منطقه بیدزرد به دلیل کشتار غیرمجاز دام توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی پلمب شد.
همچنین رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز نیز گفت: در رابطه با ساماندهی قصابیهای حاشیه شهر، در حال رایزنی با سرمایه گذاری هستیم تا منطقهای را در جاده کوار به این مهم اختصاص دهد.
منصوری افزود: نیروهای ما هر روز با قصابان حاشیه شهر درگیر هستند اما متاسفانه مردم باز هم از آن ها خرید می کنند؛ چه قدر باید بگوییم که مردم از این ها گوشت نخرند، این گوشت ها سالم نیستند.
وی با بیان این که سودجویان با استفاده از حربه های مختلف اقدام به جذب سود می کنند، بیان داشت: افراد سودجو با انواع حربه ها درصدد کسب حداکثر سود از فروش گوسفند هستند. دادن آب نمک به دام که باعث افزایش تشنگی و نوشیدن آب زیاد و به تبع آن افزایش وزن کاذب گوسفند می شود از جمله حربه های آنان است.
رئیس سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز ادامه داد: یکی دیگر از روش های آنان استفاده از ترازوهای نامیزان است که وزن گوسفند را بسیار بالاتر از وزن واقعی آن نشان میدهد این در حالی است که به اسم ارزان فروشی هزینه ای دو برابر از مشتری دریافت می کنند در صورتی که به گفته فعالان بازار این گونه گوسفندها را می توان از کمر لاغر و شکم بزرگ آن ها شناسایی کرد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 774993
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.