به گزارش ایرنا کاووس حسن لی، شامگاه چهارشنبه در نشست خبری نحوه برگزاری نخستین همایش بین المللی ادبیات، زبان همدلی که قرار است اسفند 96 در شیراز برگزار شود، اظهار داشت: هرکس ادبیات ایران را مطالعه کرده به این کشور علاقه مند شده زیرا فرهنگ غنی و ادبیات و زبان فارسی ایران، پیام آور صلح و دوستی و تاکید بر دوری ازخشونت و جنگ است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود در مورد محورهای اصلی نخستین همایش بین المللی ادبیات، زبان همدلی، گفت: شیوه های گسترش و ارتقای جایگاه ادبیات به عنوان زبان همدلی، نقش ادبیات در ایجاد آشتی و همدلی در میان ملل جهان، نقش شاهکارهای ادبی در برقراری صلح و دوستی در میان ملل و بررسی چگونگی تاثیر ادبیات در گسترش صلح و انسان دوستی، از جمله محورهای این همایش است.
مدیر مرکز حافظ شناسی ادامه داد: همچنین، بررسی مفاهیم آشتی جویانه در متون ادب فارسی، نقش ادب فارسی در گسترش فرهنگ والای انسانی در جهان، بررسی و معرفی آثار موفق و جریان ساز ادبی در پیوند با صلح و همدلی، شیوه های نوین برای معرفی مفاهیم همدلانه ادبیات و نقش زبان و ادب فارسی در وحدت ملی مردم ایران از دیگر محورهای این همایش به شمار می آید.
رئیس انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور نیز در این نشست گفت: در دنیای امروز یکی از دغدغه های مهم و محوری رسانه ها، اعتلای فرهنگ است چرا که با آن می توان جوامع بشری را به هم نزدیک تر کرد.
سیدعلی اصغر میرباقری بیان کرد: انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با بیش از نیم قرن فعالیت از قدیمی ترین انجمن علمی کشور در حوزه زبان و ادبیات فارسی است.
وی گفت: اگر بخواهیم به ارتقای هر چه بیشتر جایگاه زبان و ادب فارسی کمک کنیم باید برنامه ریزی اصولی و مدون داشته باشیم و از برپایی همایش هایی که در این حوزه برگزار می شود حمایت کنیم.
عضو هیات مدیره انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی هم بیان کرد: هدف از تشکیل این انجمن این است که در سایر کشورهای دنیا آن را ایجاد کنیم و از این طریق برای همدلی و دوستی هر چه بیشتر با سایر ملت ها، گام هاسی اساسی و سازنده ای برداریم.
محمد کاظم کهدویی افزود: هم اینک استادان زبان و ادبیات فارسی از ایران در بیش از 40 کشور دنیا فعالیت دارند و در کشور هند، چین و بنگلادش، شاعران نامدار ایرانی مانند حافظ، سعدی و فردوسی طرفداران بسیاری دارند.
نخستین همایش بین المللی ادبیات، زبان همدلی، روزهای چهاردهم و پانزدهم اسفند 96 با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه، هندوستان، بوسنی، ژاپن و شماری از کشورهای حوزه بالکان در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.
این همایش با مشارکت دانشکده خبر شیراز، انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی کشور و برخی از دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی برپا می شود.
6118
خبرنگار: علی مختاری ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.