به گزارش ایرنا، حمید رضا صرامی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: در سال 90 در کشور سه میلیون و 390 هزار نفر، مصرف کننده مواد مخدر بودند که این تعداد امروز به 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر کاهش یافته است.
وی میزان شیوع مصرف مواد مخدر و مصرف داروهای مخدر بدون تجویز پزشک را در کشور به ترتیب پنج و یک دهم درصد و کمتر از 14 درصد دانست و ادامه داد: در استان فارس نیز این ارقام به ترتیب هشت درصد و حدود 20 درصد است.
صرامی، در خصوص الگوی مصرف مواد مخدر در کشور هم گفت: الگوی مصرف مواد مخدر توسط مصرف کنندگان این مواد در کشور به ترتیب تریاک 53 و 2 دهم درصد، حشیش، علف، گُل و ماری جوانا 11 درصد، شیشه هشت و یک دهم درصد و هروئین هفت و یک دهم درصد است.
او اظهار کرد:از مجموع مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور 156 هزار نفر از زنان و دختران هستند و میانگین شروع مصرف مواد در کشور در برخی استان ها 20 سال و در برخی استان ها 24 سال است.
وی افزود: در تحقیقی که در سال 94 در کشور انجام دادیم شیوع مصرف مواد در دانش آموزان دوم متوسطه 2 و یک دهم درصد بود که این رقم در فارس حدود سه درصد است که نشان می دهد آموزش و پروش این استان باید با یک تلاش مضاعف برای کنترل شیوع مصرف مواد مخدر در مدارس گام های قوی تری بردارد.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: تحقیقات نشان می دهد که 28 درصد جمعیت عمومی یعنی جمعیت 15 تا 64 سال کشور نسبت به مصرف مواد مخدر دارای نگرش مثبت هستند و 17 درصد آنها نیز تمایل به مصرف مواد مخدر دارند و همچنین 14 درصد این جمعیت داروهای بدون تجویز پزشک را مصرف می کنند که این نیز تهدیدی برای کشور است.
صرامی، مصرف چند ماده ای در کشور را دغدغه جدید در حوزه مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: معتادان کشور با مصرف چند ماده ای زمینه درمان را برای ما به شدت پیچیده کرده اند.
او افزود: معتادی که شیشه، تریاک و حشیش را به طور همزمان مصرف می کند نوع درمان های متفاوت را به خود اختصاص می دهد.
وی گفت: همچنین تحقیقات نشان می دهد که 20 درصد از جمعیت مصرف کننده مواد مخدر در کشور دارای تحصیلات فوق دیلپم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هستند که این بیانگر این مساله است که این تهاجم افراد تحصیل کرده را نیز هدف قرار داده است.
صرامی، درباره علل و عوامل موثر در گرایش به مصرف مواد مخدر گفت: این علل به ترتیب تفریح، جلب توجه، کنار آمدن با مشکلات زندگی، کنجکاوی، لذت بیشتر از رابطه جنسی، اصرار خانواده و اطرافیان، مصرف یک ماده مخدر برای ترک ماده مخدر دیگر، غلبه بر مشکلات زندگی و مصرف برای انجام بهتر کار است.
مدیر کل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از سال 68 تا سال 95 یعنی ظرف 27 سال شاهد کشف 622 تن انواع مواد در فارس بوده ایم و طی این مدت حدود 440 هزار نفر نیز در این استان در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شدند.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.