برگزاری همایش ملی «شیراز خاستگاه تعزیه»، بزرگداشت ابراهیم سلطان کاتب قرآن و بزرگداشت مهدی زمانیان، از جمله برنامه‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در روزهای پایانی مهرماه است؛ این مرکز دو برنامه ویژه نیز در آذرماه دارد.

به گزارش ایلنا، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، درباره این برنامه‌ها گفت:  تعزیه هنری شیعی است و بیشتر پژوهشگران برجسته تعزیه‌شناس از جمله یعقوب آژند، جلال ستاری، جابر عناصری و به ویژه صادق همایونی بر این باورند که در زمان کریمخان زند و در شیراز بوده است  که تعزیه با تمام ویژگی‌های نمایشی آن اجرا می‌شده است و بر اساس شواهد تاریخی و سفرنامه‌های خارجی بویژه سفرنامه فرانکلین، شیراز را خاستگاه تعزیه می‌دانستند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس گفت: همایش ملی «شیراز؛ خاستگاه تعزیه» از امروز  تا ۲۷ مهرماه در محوطه باز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور تعزیه‌شناسان و پژوهشگران، استادانی چون محیط طباطبایی، صالح‌پور و مومن‌زاده، همچنین شش گروه تعزیه، از استان‌های فارس، اصفهان، یزد و اراک برگزار می‌شود.

وی گفت: این همایش با مساعدت و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، سازمان اوقاف و امور خیریه استان، کانون تخصصی تعزیه فارس و دانشنامه فارس برگزار می‌شود.

بزرگداشت کاتب بزرگ قرآن

کمالی سروستانی همچنین درباره بزرگداشت ابراهیم سلطان در ششصدمین سال درگذشتش گفت: ابراهیم سلطان فرزند شاهرخ و نواده تیمور در قرن نهم حاکم شیراز بود. او خط را خوش می‌نوشت و آثار بسیاری را در کارگاه هنری خود در تاریخ هنر این سرزمین ماندگار کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: قرآن‌نگاری فارس که به سال ۳۱۰ هجری قمری با «ابن مقله» آغاز شد، در ادامه، در سال ۸۳۰ هجری قمری به ابراهیم سلطان رسید که قرآن‌های بسیاری را نگاشته است و یکی از نفیس‌ترین این قرآن‌ها «مصحف ابراهیم» است که نسخه اصلی آن در موزه پارس شیراز قرار دارد و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس همزمان با بزرگداشت ابراهیم سللطان منتشر می‌شود.

تاریخ‌پژوهان و خط‌شناسانی چون دکتر امیرخانی، دکتر خیراندیش، دکتر میرزا ابوالقاسمی و قلیچ‌خانی در این همایش از شیراز روزگار او و نیز هنر خوشنویسی سخن می‌گویند. همچنین از یکی از نسخه‌های نفیس  قرآن‌نگاری ابراهیم سلطان که توسط دانشنامه فارس و با همکاری مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و سازمان میراث فرهنگی استان منتشر شده، رونمایی می‌شود.

به گفته او، این همایش از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود.

 زمانیان در گذر زمان

مدیر دانشنامه فارس و دبیر انجمن ادبی یاران یکشنبه همچنین گفت: در ساعت ۶ بعدازظهر روز شنبه ۲۹ مهرماه نیز مراسم نکوداشت دکتر مهدی زمانیان با عنوان «زمانیان در گذر زمان»، در هشتادسالگی ایشان برگزار می‌شود.

وی افزود: زمانیان پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه شیراز است که در حوزه شناخت فرهنگ و ادب فارسی و آلمانی به پژوهش پرداخته است؛ این نکوداشت ادای دینی است به تلاش‌های ارزشمند این پژوهشگر ارجمند.

کمالی سروستانی ادامه داد: مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در تداوم فعالیت‌های فرهنگی خود در دوم آذرماه هم بزرگداشت استاد سیروس پرهام، پژوهشگر، مترجم و بنیانگذار مرکز اسناد ملی ایران را برگزار می‌کند. همچنین در روز ۳۰ آذرماه هشتادسالگی جعفر موید را به جشن خواهد نشست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.