سه سال پیش تفاهمنامه ای میان معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و وزارت میراث و مؤسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا به امضا رسید که در کنفرانس یک روزه مروری بر سه سال همکاری مشترک هیات ایرانی و ایتالیایی، مرمتگران آثار تاریخی و پژوهشگران هردو کشور، حاصل همکاری خود را در زمینه های حفاظت در محوطه میراث جهانی پاسارگاد، اصول اساسی اجرای پوشش حفاظتی، تل آجری دروازه یادمانی پارسه، گزارش شش فصل کاوش باستانشناسی هیئت مشترک ایران- ایتالیا در تخت جمشید، دشت پاسارگاد از پارینه سنگی تا عصر حاضر، بررسیهای باستانشناسی و مدیریت کنترل پوشش گیاهی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد را در قالب سخنرانی و نمایش پاورپوینت تشریح کردند.
همچنین ارائه گزارش فعالیتهای علمی، پژوهشی و عمرانی پایگاه تخت جمشید در سال 95، خواناسازی و حفاظت از ساختارهای معماری تل تخت و مرمت آبراهههای باغ شاهی پاسارگاد از دیگر موضوعات بود که در این کنفرانس مطرح شد.
بنابر این گزارش، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در گفت وگویی کوتاه به خبرنگار ما گفت: با رویکردی که اخیراً سازمان میراث فرهنگی به مجموعه جهانی و به خصوص میراث جهانی پاسارگاد داشته، اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم این تفاهم نامه ایران و ایتالیا برای سالیان آتی تمدید شود تا بتوانیم از ظرفیت های علمی ایجادشده بهترین بهره برداری را ببریم.
وی افزود: در سالیان اخیر اقدامات خوبی در مجموعه پاسارگاد در بحث ساماندهی مجموعه و ایجاد زیرساخت های گردشگری، فعالیتهای مرمت، پژوهش و آموزش صورت گرفته که میتوان به تکمیل موزه بزرگ پاسارگاد اشاره کرد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات در سالیان آتی شاهد افتتاح و بهره برداری این مجموعه بزرگ در کنار مجموعه جهانی پاسارگاد باشیم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی که از طریق سازمان انجام شده، این تفاهم نامه ها تمدید شود تا ما بتوانیم از ادامه حضور هیئت های ایتالیایی در مجموعه پاسارگاد در سال های آتی هم بهرهمند شویم.
امیری گفت: خوشبختانه کشور ایتالیا و موسسات تخصصی آنها در بحث مرمت سنگ، فعالیت های دیرینه ای داشته اند، از این رو برای کشور ما و مجموعه جهانی پاسارگاد حائز اهمیت است چرا که این مجموعه به صورت اصولی و علمی مرمت می شود و در کنار این مرمت هم تعدادی از همکاران ما آموزش های لازم را می بینند که در سال های آتی بتوانند به عنوان مربیان خوبی به ادامه فعالیت های مرمتی در این مجموعه بپردازند.
در ادامه تقوی از کارشناسان میراث فرهنگی و مرمتکار در مجموعه جهانی پارسه- پاسارگاد گفت: تفاهم نامه بین ایتالیا و ایران، کمک بسیار خوبی برای کارکنان مجموعه بوده چرا که با تبادل تجربیات بین هیئت ایتالیایی و ایرانی به نکات مفیدی در زمینه مرمت سنگ دست پیدا کرده ایم به گونه ای که در حال حاضر سیمان را از چرخه مرمت خارج کرده ایم و از آهک های فرآوری شده برای مرمت استفاده می کنیم.
وی افزود: تبحر گروه ایرانی در زمینه مرمت سنگ به گونه ای شده که در حال حاضر نزدیک به 200 متر از آبراه های باغ شاهی توسط گروه ایرانی مرمت شده است.
در این کنفرانس، حجت الاسلام پردل امام جمعه بخش پاسارگاد نیز طی سخنانی گفت: این آشتی ایرانی- اسلامی بسیار عالی است لذا باید به این مجموعه توجه شود و انتظار داریم امکانات را هم به این مجموعه بیاورید و به آن توجه کنید و نسبت به زیرساخت های منطقه پاسارگاد توجه شود.
وی با بیان اینکه اگر این آرامگاه و این آثار باستانی در هرجای دیگری بود آن منطقه بسیار پیشرفته تر از اینجا بود، افزود: اگر می خواهیم گردشگر بیاید و منطقه یک مکان خاص در دنیا، نه فقط در کشور باشد باید امکانات هم وارد منطقه شود. این گونه نباشد که گردشگر بیاید و فقط یکی دوساعت را اینجا بگذراند و برود. باید زیرساخت ها به گونه ای فراهم شود که گردشگر بتواند دو تا سه روز در این بخش و شهرستان به گردش، تفریح و بازدید بپردازد.
در ادامه سفیر ایتالیا، رئیس پایگاه های فرهنگی و تاریخی کشور و دیگر شرکت کنندگان در کنفرانس از آثار تاریخی مجموعه پاسارگاد شامل تل تخت، کاخ اختصاصی و آبراههای باغ شاهی که در حال مرمت میباشد نیز بازدید کردند.قابل ذکر است دو هیات ایرانی و ایتالیایی برای همکاری بیشتر در زمینه مرمت و پژوهش در مجموعه پارسه- پاسارگاد ابراز علاقه کردند و تفاهم نامه این دو کشور برای یک سال دیگر تمدید شد.
ایتالیا نزدیک به نیم قرن است که با ایران در زمینه مرمت و پژوهش همکاری میکند که اولین همکاری در مجموعه تاریخی تخت جمشید صورت گرفت.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 765783
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.