به گزارش ایرنا اسماعیل تبادار، دوشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها در شیراز، شروع دوباره سال تحصیلی را نماد آغاز مجدد حرکت و پویایی علمی دانست و افزود: این آغاز در حقیقت آغاز مجدد نشاط، شور، امید و انگیزه در مسیر کمال و توسعه است.
وی، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشگاهیان ادامه داد: هر جا سخن از دانش و دانشگاه به میان می آید آنچه در ابتدای امر به ذهن انسان متبادر می شود، اهمیت علم و جایگاه آن است.
استاندار فارس بیان کرد: به اعتقاد من، مسیر توسعه و حل مشکلات کشور از مسیر دانشگاه ها می گذرد و برای همدلی و همفکری در جهت خدمت بهتر به مردم استان فارس، دست متفکران و متخصصان، اعضای هیات علمی و دانشجویان با انگیزه را به گرمی می فشارم.
تبادار گفت: همه می دانیم که استان فارس از قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری به ویژه در زمینه نیروی انسانی متخصص و کارآمد برخوردار است اما نیاز به همدلی و همفکری و حرکت جمعی برای کاهش بار مشکلات جامعه و ارائه راهکارهایی که مسیر توسعه را هموار سازد احساس می شود.
وی افزود: در ابتدا لازم است دانشگاه ها و مراکز علمی ما با بازنگری شرایط کنونی و ساختاری خود، پس از دوران قبلی گسترش کمی، مسیر تحول و ارتقا را متناسب با نیازهای جدید جامعه و آینده علم و فناوری طی کنند.
او ادامه داد: بحث های خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی و یادگیری مساله محور باید در دانشگاه ها پررنگتر شود و در عین حال روند توجه به دانش های نوین و پژوهش های بنیادین هم با قوت هر چه بیشتر ادامه یابد.
استاندار فارس از تمام دستگاه های اجرایی استان خواست که با یک نگاه تحولی و جدیت مضاعف در پیشبرد امور و انجام مطالعات علمی مورد نیاز خود بیش از پیش بر جوانان و نیز بر توان دانشگاه ها و مراکز علمی تکیه و عملکرد علم محور و توسعه محور آنها را نیز رصد کنند.
وی اضافه کرد: همچنین برای شکل گیری تحول اساسی در استان، ضروری است دستگاه های اجرایی و سازمان ها مسیر انحصار شکنی را طی و فرصتی در استان فراهم کنند تا از ظرفیت همه صاحبنظران و اندیشمندان برای توسعه و افزایش بهره وری استفاده شود.
استاندار فارس گفت: بنابراین تمام دستگاه های اجرایی باید کمک کنند تا عوامل به وجود آورنده محدودیت و انحصار برچیده و فرصت خدمتگزاری بیشتری برای همه اقشار جامعه به ویژه بخش خصوصی فراهم شود.
تبادار، تقویت بنیه علمی در تمام رشته های دانشگاهی را یک ضرورت دانست و افزود: خروجی تمام مجموعه دانشگاهی باید اثر خود را بر جامعه بگذارد و آنچه که در این مجموعه رقم می خورد ایجاد جایگاه علمی برجسته ای است که دیگران به آن احترام بگذارند و برای آن ارزش ویژه ای قائل شوند.
وی، توجه جدی به تولیدات علمی و دانش بنیان را از الویت های مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری نیز هست و امروز دانشگاه ها باید با رشد دادن خود در حوزه تجاری سازی دستاوردهای علمی، زمینه رشد و گسترش شرکت های دانش بنیان را فراهم کنند.
استاندار فارس ادامه داد: همچنین دانشگاه ها باید برای فراهم کردن زمینه اشتغال و کارآفرینی که نیاز جدی جامعه و انتظار ما از مجموعه دانشگاه است، گام بردارند.
وی، خشکسالی را از مهمترین بحران های موجود در فارس دانست و اظهار داشت: دانشگاه ها با ارائه راهکارهای کاربردی، یک نقشه راه برای حل این بحران تهیه کنند.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.