به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهندس عطاالله زمانی دوشنبه در کارگاه آموزشی ناظرین روستایی اظهار داشت: طرح هادی سند توسعه 10 ساله روستاها است و همه ناظرین و طراحان طرح های مهندسی موظفند در چهارچوب این طرح ها،عملیات عمرانی و توسعه روستایی را هدایت کنند، اجرای طرح های توسعه خارج از طرح هادی خلاف مقررات به شمار می آید.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به اینکه پروانه ساخت واحد ها ی مسکونی نیز باید در محدوده طرح های هادی صادرشود بیان داشت:ارائه تسهلات بهسازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی روستایی صرفا به واحدهایی تعلق می گیردکه در محدوده طرح هادی باشند،خارج از این طرح توسعه روستا تخلف محسوب می شود و تسهیلات بانکی به آن تعلق نمی گیرد.
زمانی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به حادثه خیز بودن استان فار س در بلایای طبیعی اظهار داشت: حدود 18 درصد از زمین لرزه های بالای 3 ریشتر که در کشور رخ می دهد در محدوده استان فارس است،این موضوع لزوم نظارت دقیق تر و اراده بیشتر برای بهسازی مسکن روستایی را گوشزد می کند، ناظرین مهندسی روستایی باید در این زمینه با تلا ش و پشتکار و دقت نظر اجازه ندهند ساختمانی در روستا بدون ضابطه و خارج از چهار چوب مهندسی مجوز ساخت بگیرد، افزایش نظارت ها باعث تولید مسکن ایمن و مطمئن برای اقشار روستایی خواهد بود.
مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس همچنین با بیان اینکه از 388 هزار واحد مسکونی روستایی دراستان فارس تا کنون 60 درصد مقاوم سازی شده است گفت: استان فارس دراین عرصه نسبت به سایر استان ها پیشتاز است ، فارس محل وقوع زمین لرزه و سیل است و این دوبلیه طبیعی بیشتر از سایربلایا در استان فارس رخ می دهد،در این زمینه تمهیدات لازم برای مقاوم سازی مناطق مسکونی و اعطای تسهلات بانکی اتخاذ شده است که لازم است روستاییان نیز از اجرای طرح های مقاوم سازی استقبال کنند.
مانی اضافه کرد:بنیاد مسکن 18 میلیون تومان تسهیلات مقاوم سازی و 20 میلیون تومان تسهیلات بهسازی و مقاوم سازی به متقاضیان پرداخت می کند، ناظرین روستایی وظیفه دارند با افزایش نظارت ها طوری رصد کنند که این تسهیلات در جای خودش هزینه شود.
وی گفت: با توسعه نظارت ها و اعطای تسهیلات بهسازی ومقاوم سازی اکنون فارس شرایطی دارد که در زمین لرزه های 4 تا 5 ریشتر در مقابل خسارت های جانی و مالی مصون است، واحد هایی در روستاها که قبلا مقاوم سازی شده اند در مقابل این زمین لرزه ها خسارتی متحمل نشده اند اما واحدهای خشتی و گلی و غیر مقاوم با زمین لرزه های خفیف هم آسیب پذیر هستند.
دراین کارگاه 2 روزه ناظرین و طراحان فنی مهندسی روستایی روش های ساده زیباسازی سیمای مسکن روستایی و همچنین مباحثی با موضوع اقلیم و انرژی در ساختمان های روستایی و بررسی تحلیل مباحث مقررات ملی ساختمان را مورد بحث قرار می دهند.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.