به گزارش ایرنا مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشستی خبری که یکشنبه 16مهرماه برای تبیین برنامه های روز حافظ در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد گفت: مطابق روال هر ساله طی هماهنگی های صورت گرفته با نهادها و سازمان های مربوط در تلاش هستیم برنامه ای درخور و معنوی به مناسبت گرامیداشت یاد حافظ شیراز برگزار کنیم.
بهزاد مریدی با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی و نیز سفارت خانه جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها آماده برگزاری مراسم در نقاط مختلف جهان هستند، بیان داشت: با نامه نگاری هایی که با سایر استان ها صورت گرفته است، همه ایران یاد حافظ را در بیستم مهرماه گرامی می دارند همچنین در تمام شهرستان های استان فارس نیز برنامه های گوناگونی در حال تهیه است و نشست هایی ادبی با محوریت حافظ و معنویت برگزار می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه امسال یادروز حافظ با ماه محرم قرین است، برنامه هایی تدارک دیده ایم تا قرابت با قرآن و این ماه حفظ شود.
مدیر مرکز حافظ شناسی نیز در این نشست با بیان اینکه همه ساله موضوعی برای برنامه های علمی یادروز حافظ تدارک دیده می شود گفت: طبق روال مرسوم، مرکز حافظ شناسی با اعلام فراخوان از حافظ پژوهان و دوستداران حافظ برای ارسال مقالات خود دعوت می کند و حاصل بخشی از این پژوهش، در مراسم علمی یادروز حافظ در شیراز ارائه می شود.
کاووس حسنلی موضوعاتی همچون زمانه حافظ، تاثیرپذیری ها و تاثیرگذاری های حافظ، حافظ و قرآن، ترجمه های اشعار حافظ، زیبایی شناسی شعر حافظ و حافظ و معنویت را در زمره این موضوعات برشمرد.
وی با اشاره به اینکه امسال «حافظ و معنویت» به عنوان موضوع تخصصی روز حافظ اعلام شده است، اظهارکرد: با توجه به اینکه امسال یادروز حافظ در ماه محرم برگزار می شود و از آنجا که یکی از پیام های نهضت عاشورا اخلاق مداری و دعوت به اخلاق نیکوست، از سال گذشته موضوع برنامه های علمی یادروز حافظ را «حافظ و اخلاق» در نظر گرفتیم.
حسنلی پیام های ناب اخلاقی، دعوت به نیک رفتاری، راست کرداری، خوش خلقی، پرهیز از خودبینی و خود خواهی و دوری از ریا و دروغ وعیب جویی را از سفارش های همیشگی حافظ خواند و افزود: امروز که جامعه ما بیش از همیشه نیازمند اصلاح رفتار خویش است، دیوان حافظ می تواند یکی از سرچشمه های شیرین و کارامد چنین آموزه هایی باشد.
در این نشست از پوستر این رویداد فرهنگی نیز رونمایی شد.
به گزارش ایرنا طبق روال هر ساله آرامگاه حافظ برای دوستدران این شاعر نام آور در روز حافظ رایگان است؛ همچنین برنامه های این یادروز از چهار شبکه به صورت مستقیم پخش می شود.
شمس الدین محمد معروف به حافظ از شاعران بنام سده هشتم هجری قمری است.
خبرنگار:‌سارنگ عبداللهی ** انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.