محمد علی انصاری با بیان این که هر ساله در فصل برداشت پنبه با کمبود کارگر مواجه می شویم ادامه داد: در سطح استان فارس 16 - 15 هزار هکتار از اراضی زیر کشت پنبه رفته که در آن بالغ بر 40 هزار تن پنبه برداشت میشود از این میزان 20 - 17 هزار تن آن از اراضی زیر کشت پنبه در داراب برداشت خواهد شد.
وی با بیان این که مزد برداشت پنبه برای کارگران روزانه بین 50 هزار تا 80 هزار تومان است افزود: مزد کارگران به ازای هر سه کیلو برداشت پنبه هزار تومان است که البته گاهی کارگران پنبه چین، وش پنبه را با غوزه و برگ و ... مخلوط کرده تا وزن سنگینتر شود و مزد بیشتری دریافت کنند.
انصاری با اشاره به این که از اراضی پنبه کاری شده بین 3 تا 5/3 تن پنبه برداشت میشود، اضافه کرد: برای برداشت محصول پنبه از هر هکتار از اراضی به 20 تا 25 کارگر نیاز داریم و یک روز زمان میبرد تا پنبه از یک هکتار از این زمین ها برداشت شود.
مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب خاطرنشان کرد: برداشت پنبه از دو هفته دیگر در فارس آغاز شده و تا آذرماه ادامه دارد از همین جا از تمامی بیکاران استان دعوت میکنم تا برای برداشت پنبه در داراب و دیگر شهرهای پنبه خیز استان حضور پیدا کنند.
وی گفت: برداشت پنبه از یک هکتار از اراضی یک میلیون تومان برای کارگران درآمد دارد.
انصاری از کمبود کارگر برای برداشت پنبه به عنوان یک معضل اصلی یاد کرد و ادامه داد: مکانیزاسیون در حوزه پنبه هنوز جا نیفتاده و این یک ضعف در کشور است، همین معضل باعث شده تا مجبور به استفاده از کارگر برای برداشت باشیم که همان گونه که اشاره شد کمبود کارگر یک معضل اساسی است.
وی گفت: کار بسیار دشواری است که بخواهیم به کشاورزان بقبولانیم تنها راه برای برداشت پنبه فارس استفاده از مکانیزاسیون است و به دلیل ضعف موجود در این راه، پنبه برداشت شده 15 تا 20 درصد ناخالصی دارد.
وی با بیان این که با کمباین بسیار خوب میتوان روزانه 40 تا 50 تن پنبه برداشت کرد اضافه کرد: البته برای توسعه مکانیزاسیون نیازمند پرداخت یارانه دولتی همچون کشورهای پیشرفته هستیم این در حالی است که قیمت یک کمباین خوب 3 میلیارد تومان است که خرید آن از عهده کشاورزان برنمی آید.
انصاری گفت: البته خوشبختانه دولت در یک اقدام بسیار تحسین برانگیز از امسال قصد پرداخت 30 درصد از یارانه کمباینهای کوچک 200 میلیون تومانی به کشاورزان دارد که این کمباین قادر است روزانه یک تا 5/1 هکتار پنبه از اراضی برداشت کند.
مدیرعامل شرکت تعاونی پنبه کاران داراب در بخش دیگری از مصاحبه خود به وضع بسیار مناسب تولید پنبه در فارس اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال قیمت خرید هر کیلو پنبه از کشاورز، متوسط 3200 تومان تعیین شده که پارسال این قیمت 2950 تومان بود.
وی گفت: با توجه به پیش بینی برداشت حدود 40 هزار تن پنبه در فارس و قیمت 3200 تومانی آن احتمالا امسال درآمد کشاورزان پنبه کار به 130 میلیارد تومان برسد.انصاری اظهار امیدواری کرد با پرداخت به موقع پول کشاورزان، امکان خرید بذر و سایر نهاده های تولید برای کشت دوره بعدی آن ها فراهم شود.
وی یادآور شد: پنبه به دلیل سودآوری بالای آن و نیز استفاده از ضایعات آن در سایر صنایع به طلای سفید معروف است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 748983
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.