به گزارش دریافتی سه شنبه ایرنا از روابط عمومی این اداره کل، علیرضا سیاهپور افزود: با توجه به میزان بالای تصادف های جاده ای و افزایش تلفات ناشی از آن در کشور و استان فارس و نقش انسان به عنوان عامل اصلی وقوع این حوادث، نصب سامانه برای کاهش خطاها و تخلفات رانندگی بر روی ناوگان مسافربری در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.
وی ادامه داد: از جمله ویژگی های این سامانه می توان به کنترل و نظارت تصویری لحظه ای بر راننده، مسیر حرکت اتوبوس، محل های توقف و میزان توقف، سرعت لحظه ای و متوسط خودور، اطلاع رسانی فوری در صورت بروز تصادف، عدم نیاز به پیاده شدن در پلیس راه ها برای مُهر دفترچه رانندگان و ارسال و دریافت پیام کوتاه اشاره کرد.
او اظهار کرد: با کنترل لحظه ای و دقیقی که به کمک سامانه سپهتن امکان پذیر شده، می توان جلو بروز و تکرار بسیاری از تخلف های رانندگان را گرفت و به عنوان مثال چنانچه ناوگان مسافربری قصد حمل کالای قاچاق در مسیر داشته باشد، بر اساس محل و میزان توقف هماهنگ نشده می توان برخورد لازم را اعمال و از این موارد جلوگیری کرد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس، درباره ویژگی های فنی سامانه سپهتن گفت: از جمله این ویژگی ها می توان به مشخص شدن زمان تعویض لاستیک های خودرو و روغن موتور بر اساس میزان پیمایش، توقف ها و روشن بودن خودرو اشاره کرد.
سیاهپور گفت: در سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان (سپهتن) این امکان نیز پیش بینی شده است که با توجه به محدودیت های میزان ساعت رانندگی، راننده نخست از سامانه سپهتن خارج شده و راننده جدید با وارد کردن کارت خود سفر را ادامه دهد که در این شرایط راننده نمی تواند تخلف های احتمالی خود را کتمان کند یا راننده دیگری را مقصر بداند.
وی، تعداد ناوگان اتوبوسی استان فارس را چهار هزار و 200 دستگاه برشمرد و افزود: این ناوگان در قالب 121 شرکت مسافربری و 6 هزار و 850 راننده حرفه ای فعالیت دارد و بر روی اکثر اتوبوس ها نیز سامانه سپهتن نصب شده که با حل مشکل زیرساختی برخی پلیس راه ها، به زودی امکان دسترسی لحظه ای به اطلاعات سامانه برای آنها نیز فراهم می شود.
او ادامه داد: مسافران نیز می توانند تخلف های رانندگان را با ارسال پیامک به سامانه 110120 پلیس راه و سامانه 3000143 راهداری و حمل و نقل جاده ای اطلاع دهند و در اولین پلیس راه اتوبوس و وسیله نقلیه مسافربری متوقف و با راننده برخورد خواهد شد.
دریافت خبر: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.